Ananaspaj

Just nu är jag och barnen i Småland hos min mamma och hennes man.
Därför har det varit tyst här ett tag, det har inte blivit så mycket av varken bakande eller sitta framför datorn.
Dock slängde jag ihop den här pajen igår! Den räckte både till fikat igår här hemma och till en gå-bort-fika hos några släktingar till mammas man idag. 

Det blev alltså inte bara en god fruktdrink av den billiga ananasen vi köpte härom dagen. :)
Det här receptet tycker jag är grymt bra, det är lätt att baka pajen och den blir supergod! 





Ananaspaj

Pajdeg:
150 g smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl creme fraiche
1,5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 färsk ananas (eller medelstor burk krossad ananas)


Gör så här:
Blanda ihop ingredienserna till degen och tryck ut den i en pajform.



Förgrädda i ugn ca 5 minuter, bara så den blir lite fastare, den behöver ej få färg.
Skär ananasen i små bitar (alt. låt den rinna av ordentligt i ett durkslag om du använder krossad på burk).



Vispa ihop creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg. Rör ner ananasen.



Häll fyllningen i pajformen och grädda i ugnen, 200 grader i 15-20 minuter.
Låt pajen svalna och servera med vaniljglass eller vaniljvisp/grädde (allt funkar!).

(Datorn krånglar, den vill inte låta mig ha viss text centrerad utan det blev allt eller inget... hoppas ni kan leva med det ;) )

#1 - - Erika - Bakglädje:

Jag brukar också göra den här pajen ibland, den är ju bara SÅ god. Nu var det ett tag sen så jag måste nog se till att göra den snart igen. :-)

#2 - - Kesu:

Vet du vad jag tycker du ska göra? Bli en bakbloggare hos Aftonbladet. Spring och köp deras senaste matbilaga (med bl a smarriga kladdkaksrecept). Där har deras bakbloggare gett sina bästa recept. Borde inte du också göra det och få ännu mer publicitet? Du och dina ljufvliga recept förtjänar det :)



Bara ett tips!

#3 - - Caroline Nordberg:

Åååå, ananaspaj som är så gott! Sugen jag blev nu! :-)

#4 - - Pernie:

Kesu: ha ha, jag har redan köpt bilagan från Aftonbladet med bloggarnas bästa kladdkake-recept :)

Fast som jag förstår det så bloggar väl inte de för Aftonbladet? Men jag skulle gärna få mer publicitet och bli lika stor som deras bloggar är, så kommer du på något mer är jag glad för tips :)

Och tusen tack för de fina orden!



Caroline: ja den här pajen är supergod. Bara slänga ihop en :)



Erika: vad kul om du också gör en sån här, är det exakt samma recept eller något annorlunda?

Alltid spännande att se :)

#5 - - Kesu:

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det funkar med deras bloggande för AB. Men kontakta deras webbredaktion vetja och hör dig för. Kan dom, kan du - för du har så himla många smarriga recept.

#6 - - Lotte:

Vad mycket gott du har här!!! Å ananaspaj har jag tänkt testa sååå länge -måste få tummen ur snart :) Verkar så gott!



/Lotte

#7 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

Du har en super mysig blogg med jätte bra recept! ^^, Du har inget bra äppelpaj recept som du skulle vilja dela med dig av? :D



MvH

Therese

#8 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

Du har en super mysig blogg med jätte bra recept! ^^, Du har inget bra äppelpaj recept som du skulle vilja dela med dig av? :D



MvH

Therese

#9 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

Hejsan, du har en jätte mysig blogg med många superbra recept! Undrar om du har ett bra recept på äppelpaj som du vill dela med dig av? ^^,



MvH

Therese

#10 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

Hejsan, du har en jätte mysig blogg med många superbra recept! Undrar om du har ett bra recept på äppelpaj som du vill dela med dig av? ^^,



MvH

Therese

#11 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

Hejsan, du har en jätte mysig blogg med många superbra recept! Undrar om du har ett bra recept på äppelpaj som du vill dela med dig av? ^^,



MvH

Therese

#12 - - Tezzilicious - Bloggen om Foto & Skönhet:

hmm förlåt för min spam eller vad man ska säga men det var nog en bugg då det stog att kommentaren ej kom fram! Ursäkta så mkt iaf!



MvH

Therese