Chokladkex med vaniljfyllning

Idag har jag ont i halsen och är snorig så det har bara varit att hålla sig inomhus.
Vad är bättre att roa sig med än att baka vid såna tillfällen?
En jobbarkompis (Camilla) tipsade om det här receptet som hon hade provat och det lät så gott så det var värt ett försök.

De var ganska enkla att göra men tog lite tid att forma dem på plåten.
Och i efterhand skulle jag nog gjort dem lite tjockare eftersom de blev snudd på brända.
Men åh så goda, vaniljfyllningen är underbar!

Det här är en hemmagjord variant av Oreos, de påminner faktiskt mycket om dem.





Chokladkex
3 dl Vetemjöl
1.5 dl Kakao
0.5 tsk Bikarbonat
0.25 tsk Bakpulver
0.25 tsk Salt (3 nypor)
1.5 dl Socker
140 g Osaltat smör
1 st Stort ägg

Vaniljfyllning
110 g Rumstempererat osaltat smör
5 dl Siktat florsocker
1 tsk Vaniljextrakt


Gör så här:

Chokladkex
Värm ugnen till 190°C.
Vispa ihop mjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver, salt och socker.
Tillsätt rumstempererat smör och sedan ägget. Blanda med fingrarna tills det blir en fin deg.

Det enklaste sättet att få jämnstora kex är att forma degen i plastfolie till en jämn rulle och sedan kyla den i 15-20 minuter. Rullen kan sedan skäras i jämntjocka skivor innan degen formas.

Placera bakplåtspapper på en bakplåt. Forma kexen på bakplåtspappret och placera dem med ca. 2 cm mellanrum.
Grädda i 9 minuter. Låt svalna.

Vaniljfyllning
Lägg smöret i en skål, tillsätt socker och vanilj i omgångar.
Mixa hårt med elvisp tills fyllningen är luftig.
Spritsa fyllningen med en tyll som är ca 1-1,5 cm.
Applicera fyllningen på ett kex och lägg sedan ett jämnstort kex ovanpå.
Tryck till lätt så att fyllningen fördelas jämnt.

#1 - - Erika - Bakglädje:

Vad gott det ser ut. Krya på dig!

#2 - - Won-Ji:

det måste jag prova när jag kommer tillbaka, ser hur gott ut som helst!

#3 - - Camilla:

Tja! Kul att du prövade dem :D Om du vill kan du byta ut kakaon till Oboy. Blev lite mildare chokladsmak men precis lika goa :D De blev kladdigare än de med bara kakao, men jag formade dem till små bollar, och sen tummade jag ut dem till ca 1 mm i tjocklek :D inne i ugnen ca 6-9 minuter :D Dessutom hjälper det mot kladdheten om man låter den ligga i kylen... länge :P Hjälpte lite mot mina oboy kex, och supermycket för mina kakaokex :D Mitt enda fel med dem var att jag inte formade rullen tillräckligt så de blev med ovala än runda :D men det går att äta ändå :D Nu har jag gjort närmare 100 stycken så det ska förhoppningsvis räcka till dopet :D Däremot ska jag pröva att göra vaniljkex med citronfyllning också :D kanske inte är något att ha, men man vet inte förrän man har prövat :D

#4 - - Camilla:

Någonting jag funderar på som jag ännu inte har prövat, är om man kanske ska ta och mjöla bakplåtspappret och försöka kavla ut degen med en bra kavel, och sen använda typ pepparkaksformar för att skära ut lagom bitar :D men du har ju lyckats bra med dina hjärtan :D