Fars dag-tårta

Jag har gjort min första tårta!
I alla fall första med sugarpaste och mashmallow-fondant (mmf) :)

Idag är det ju Fars dag och det tänkte jag kunde bli ett bra tillfälle att "öva" lite.
Dock har jag inte köpt så många pastafärger som jag hade velat så det blev ingen Fantomentårta som min man önskade. Det får bli en annan gång helt enkelt!

Jag valde att göra det lätt för mig och bara använda bokstäver och hjärtan som dekoration.
Som sagt, det är min första tårta, tyckte det var lite konstigt att jobba med sp:n och mmf:en, men man vänjer sig väl... har bara knådat i marsipan förut :)

 

 

 

 

Ljusa bottnar med dumlefluff och jordgubbsgrädde.
Spacklad med chokladsmörkräm och täckt med hemmagjord mmf.
Dekorationer i mmf och hemmagjord sugarpaste samt silverkulor.

Jag är faktiskt inte så nöjd med tårtan, mest för att jag måste ha fel i mitt recept på tårtbottnar. När jag första gången tittade till bottnarna i ugnen, tidigare än vad de skulle vara klara, så såg de nästan brända ut och den såg helt klar ut när jag satte en sticka i den.
Konstigt och synd, för de blev ganska torra tyvärr. Men nu vet jag det till nästa gång!

Jag ser den här tårtan som ett test, känns som jag lärde mig massor under tiden jag gjorde den, och nästa gång kommer jag göra saker annorlunda.
Känner mig i alla fall nöjd med att jag har gjort allt på tårtan själv, att det gick bra att göra sp och mmf :)
Och dumlefluffen var ju grymt god!
#1 - - Sofie:

Den ser jättefin ut!! Bra jobbat!! :))

Kanske dum fraga... men... vad är sp och mmf?



Har du recept pa dumlefluffen? :)



Kram kram

#2 - - Sofie:

Besökte just din andra blogg och där sag jag sp och mmf sa nu vet jag vad det är :)

#3 - - Sofie... igen!:

Haha, nu sag jag att det ju star en beskrivning i detta inlägget med... Virrhöna är jag idag...!! haha, sorry... :D

#4 - - Pernie:

Ha ha Sofie :) Du verkar ju ha klurat ut allt helt själv :) Jag ska lägga ut recept på sp, mmf och dumlefluff snart!

#5 - - Sanna:

Va roligt att du gjort din första tårta nu. Visst är det rätt enkelt? =) Och SP är en dröm att jobba med om man jämför med marsipan. Mycket enklare, men de gäller att kavla den ganska smal för att de inte ska bli för mycket på tårtbiten sen. Vi skulle kunna baka ihop någon dag då jag har massvis med marsipan i alla färger att bli av med :-)

#6 - - chanette:

du har verkligen potensiall att bli as grym på detta. jag minns min första dekorativa tårta.. ha ha ha fan jag skrattar då jag tänker på den nu.. inget var typ rakt och det åg blurrigt ut men fan vad stolt jag var. nu skäms jag nästan då jag jämför den med dom jag gör nu ha ha.

övning ger färdighet och tjocka vänner och bekanta som man tvingar på tårtorna. tvingar och tvingar.. de äter de ganska frivilligt ha ha