Blueberry cheesecake

Igår satt jag och bläddrade i Leilas första bakbok A piece of cake och hittade en massa som jag vill baka.
Varje gång jag kollar i den hittar jag något nytt, jättemärkligt! :)

Jag är inget stort fan av cheesecake i vanliga fall och trodde aldrig jag skulle baka en, men tyckte jag kunde ge det ett försök eftersom den här innehöll vit choklad och blåbär.
Jag älskar i alla fall vit choklad och blåbär och förstår inte hur det skulle kunna vara äckligt med de ingredienserna :D

Det blev en jättefin cheesecake och den var faktiskt väldigt god, för att vara en cheesecake!
Riktigt maffig blev den, jag som alltid brukar ta två bitar av allt kunde bara äta en.
Tog med den till Sofia i min mammagrupp så att vi kunde fika lite när vi kollade på bröllopet :)

Såg ni på bröllopet förresten?
Vad tyckte ni??
Det är alltid pampigt och vackert med bröllop, jag är verkligen svag för kungligheter och sånt så jag tyckte det var jättefint! Satt dock inte klistrad vid tv:n, det blir inte så när man har en pigg liten (snart) 1-åring :)




Blueberry cheesecake

Kexbotten:

300 g digestivekex
150 150 g smör

Cheesecakesmet:

600 g Philadephiaost
2.5 dl kesella 10%
1 1 dl strösocker
1 1 dl majsstärkelse
2 2 tsk vaniljsocker
600 3 st ägg
1 1 dl vispgrädde
200 200 g vit choklad
1 1 ½ dl blåbär


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Krossa kexen fint i en mixer och blanda smulorna med smält smör.
Tryck ut kexblandningen till en botten i en teflonform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Förgrädda bottnen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter och låt svalna.

Vispa philadelphiaost och kesella krämigt i en skål.
Blanda i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker.
Rör i ett ägg i taget och sist vispgrädde.

Bryt chokladen i bitar, smält den i ett vattenbad och blanda ner chokladen i smeten.
Häll smeten över kexbottnen och strö över blåbär.

Grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 40 minuter.
Täck den med aluminiumfolie när den blivit gyllenbrun så att den inte blir för mörk (jag behövde aldrig göra det eftersom min var perfekt i färgen efter 40 minuter).

Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.

Ta ut och låt svalna. Ät den ljummen eller kylskåpskall.


 

 

 

Avslutar med en bild på min egna prinsessa som var på bra humör idag :)

 

#1 - - Linda:

Vilken söt prinsessa du har, minst lika söt som hon på tv idag ;-) ang. Cheescaken så är den supergod, har gjort den flera gånger, och får alltid beröm för den!

#2 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så söt hon är, själv har jag två buskillar, en som är lite över 3 år och en som precis fyllt 1 år och Leilas cheesecake är tokgod

#3 - - Rebecka:

Tänkte bara slänga in en kommentar och berömma din fantastiska blogg! Jag hamnade här av en slump och har varit fast. Mycket inspirerande blogg. :)

#4 - - Jesse:

Hej!



Jag följer din blogg med stort engagemang. Nu har jag en fråga om Blueberry cheesecake. Går denna att frysa?. Min sambo fyller år jämt på Onsdag och undra om jag kan göra denna i förebyggande syfte.



Hade bra Jesse

#5 - - Anonym:

hej kan man lägga blåbärs sylt istälet för blåbär

#6 - - Ida - kreativity.blogg.se:

JÖSSES vad gott!! Måste testas.

#7 - - Pernilla -Bli min jäst:

Linda och Linda:

Tack, jag tycker också hon är söt :)

Ja den var faktiskt väldigt god den här, bättre än jag hoppats! :D



Jesse:

Jag har inte provat själv men hört att man ska kunna frysa cheesecake! Dessutom kan jag berätta att den jag gjorde i fredags smakade utmärkt idag, så den håller sig i alla fall i tre dagar i kylen!

Lycka till :)



Anonym: vet inte om det funkar med blåbärssylt men är tveksam, kakan ska ju in i ugnen och eftersom det är vatten i sylt vågar jag inte svara på hur det blir i ugnen. Tror att det blir bäst med "rena" blåbär :)



Ida: det tycker jag absolut att du ska göra! :)

#8 - - anonym:

jag menar efter att man har gräddat den i ugnen

#9 - - Pernilla -Bli min jäst:

Anonym: jaha, ja då går det säkert bättre! Lägg inte på för mycket sylt bara, det finns kanske risk för att det blir för sött då. Med blåbär på som jag hade blev det lite syrligt och det var gott. du får gärna berätta hur det blev sen om du använde blåbärssylt! Lycka till! :)

#10 - - dlc:

Detta måste jag prova ! :)

#11 - - Anonym:

Åh vad söt hon är :) Och vad gott det ser ut!!

#12 - - Stephanie:

Måste göra denna till pappa, han älskar blåbär :D

#13 - - Nicole:

hej

Jag har bakat den idag, Men

Smeten var alldeles för lös, men jag har gjort exakt som d står..

Jag visade philadelphiaost och kesella , Men jag blandadeinte i strösocker, majsstärkelse och vaniljsocker, däremot så vispade jag d, kanske d varför d blev så knasigt me d hela..

några råd om vad jag har gjort för fel...

tam

mvh: Nicole

#14 - - Elin:

Imorgon smäller det!!!! Då ska jag göra denna:) håller tummarna för att mina killar är friska och jan vara på dagis under tiden, så jag har en chans att lyckas med den hihi. Ha det bra!

#15 - - EmmaT:

Är kesella kvarg? Och finns det någon finsk motsvarighet som du känner till? :) Skulle vara jättetacksam om du visste!

#16 - - Emma:

It's to die for! Nej, men herregud va god denna är! Bakades av mig för någon vecka sen, följde receptet från din blogg och den blev otroligt lyckad! Är riktigt sugen på att baka den imorgon igen, är ju trots allt helg då! ;)

#17 - - Lotta:

Jag undrar om det skall vara 1 del vispad grädde eller 1 del flytande grädde.
Tacksam för svar snarast

#18 - - Pernilla:

Lotta: det ska vara flytande grädde!