Franska våfflor

Jag har gjort franska våfflor, eller pariservåfflor som det också kallas, några gånger. Det är ju så himla gott!!!
Det känns som en lyxig kaka och de går utmärkt att frysa!

De här gjorde jag för ett tag sedan nu så nu när jag kollade på bilderna blev jag så klart sugen på att göra dem igen... jag är ju knäpp!
Ännu värre är kanske att jag är även är sugen på att göra chokladbiskvier igen, det var ju bara en vecka sedan jag gjorde det!
Ha ha ibland undrar man var det där baksuget kommer ifrån, är det tarmarna som KRÄVER det eller? :)

Det här receptet är taget från den underbara lilla boken "Sju sorters kakor".


 

Franska våfflor

-ca 10 stycken

 

2 ½ dl vetemjöl

100 g margarin eller smör

1-2 msk vatten

socker till utkavling

 

Fyllning:

100 g smör

1 ½ dl florsocker

1 äggula

2 tsk vaniljsocker

 

 

Gör så här:

Hacka ihop mjöl och matfett. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop degen. Låt den stå kallt någon timme.

 

Kavla ut degen till knappt ½ cm tjocklek.

 

Ta ut kakor med runda mått, ca 6 cm i diameter. Lägg dem på sockrat bakplåtspapper och kavla med kruskavel ut dem till ovala långsmala kakor. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper.

 

 

Kruskavlar

 

Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 6-8 min eller tills de fått fin färg och ser spröda ut.

 

Fyllningen: Rör smör och florsocker smidigt. Tillsätt äggulan och vaniljsockret. Lägg ihop kakorna 2 och 2 med fyllning emellan.

 

 

 

 


#1 - - Bakverk och Fikastunder..:

Hihi, jag är nog som dig... De här ser goda ut!

#2 - - Sabina:

Du har fått dom så jämna och fina. Duktig :)

#3 - - Cecilia:

Kul med franska våfflor! Det har jag aldrig testat göra själv.

#4 - - Erika - Bakglädje:

De har stått på min lista över saker jag vill baka länge. Undrar när jag ska hinna med det då. :-)

De är ju så goda.

#5 - - Sara:

Tack!

Vilken härlig blogg du har =)

#6 - - Li:

Åh, dessa var några som jag älskade att göra när jag jobbade på bageri, man blev så nöjd när man lyckades. Vääldans goda är dom också, nästan lite för goda...

#7 - - Karo:

Ser jättegoda ut!! Ska testa men det står inte hur många grader man ska ha på ugnen..?

#8 - - Pernilla:

Karo: Oj det hade jag missat, tack för att du sa till! Det ska vara 225 grader :) Lycka till med kakorna och berätta gärna hur det gick!