Kladdkaka med maräng

Var så himla sugen på kladdkaka idag och eftersom jag har ett recept i min receptsamling som jag velat prova jättelänge tänkte jag att det kunde vara en bra dag att prova idag!

När jag läste receptet lite mer ingående insåg jag att det lät lite konstigt. Ordningen man skulle göra allt i kändes fel så jag googlade och kollade upp några liknande recept på internet. Resultatet blev en kombination av flera recept :)

Jag trodde nog att det skulle bli gott men jag blev faktiskt glatt överraskad, det var helt sjukt gott!!!!!
Gillar ni kladdkaka och maräng så är det här receptet ett MÅSTE att prova :)


 

Kladdkaka med marängtäcke

 

2 ägg

2 dl socker

4 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

100 g smör

1,5 dl mjöl

½ tsk salt

100 g vit choklad

 

Marängen:

3 äggvitor

2 dl socker

1,5 tsk maizena majsstärkelse

20 g mörk choklad

 

 

Gör så här:

Smörj och bröa en rund form med löstagbar kant.

Blanda ägg och socker. (Man behöver inte vispa med elvisp, smeten ska inte bli porös.)

 

 

 

Häll i allt utom den vita chokladen och rör om så allt blandas.

 

 

Hacka den vita chokladen eller använd chokladknappar.

Jag använde både chokladknappar och lite krossad Dark & white chocolate thins.

 

 

Vänd ner chokladen i smeten så att det blandas.

 

 

Häll smeten i den bröade formen och bred ut den i kanterna.

 

 

Normalt sett brukar jag bröa formarna med ströbröd eftersom jag tycker det är godast, men idag var ströbrödet slut här hemma så jag var tvungen att ta kokos.

I fortsättningen kommer jag bröa med ströbröd igen för jag tycker kokosen tog över smaken lite i kakan, mer än jag hade velat. Och då gillar jag ändå kokos!

 

Ställ kakan åt sidan och börja med marängen.

Separera äggvitan från äggulan och vispa upp äggvitorna till ett hårt skum. Man ska kunna vända på bunken upp och ner över huvudet utan att det rinner ut något!

 

 

 

Tillsätt socker och maizena (om du inte har maizena går det bra att utesluta den) och vispa lite till.

 

 

Smält chokladen i micron och ringla i den i smeten. Rör försiktigt, chokladen ska inte bli blandad med all smet utan endast göra ett mönster.

 

 

I receptet står det att man ska breda ut marängblandningen på kakan men jag tyckte att det kunde vara lite kul att spritsa på den. Så jag klickade ner marängblandningen i en spritspåse och spritsade ut små toppar över kakan.

 

 

Så här blev resultatet

 

 

Sätt in i ugn på nedersta falsen, 175 grader i cirka 30-35 minuter. Kolla till kakan då och då och se till så att inte marängen blir bränd. Om den ser ut att få för mycket färg kan man lägga en bit folie över.

 

Tag ut kakan och låt svalna. Servera med lättvispad grädde (jag smaksatte med en tesked vaniljsocker).

Kakan blir lite lös och seg och marängen härligt knaprig, precis som både kladdkaka och maräng ska vara!

 

 

 

 

 

 

Nu ska jag ta en bit till... :)

 

 

#1 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så gott dt ser ut, vilken kul kombination, den måste jag bara testa, chokladen från DR Oetker har jag inte sett tidigare, är den ny?

#2 - - Pernilla -Bli min jäst:

Linda: Jag har aldrig sett den chokladen förut, jag hittade den på The english shop härom dagen och tyckte den såg spännande ut. Har ingen aning om det går att få tag på den i vanliga svenska affärer tyvärr :(

Men du måste testa kladdkakan, det var sjukt gott!!! :)

#3 - - Linda - Cupcakefluffan:

aha English Shop, funderade precis på att gå dit på lördag efter att jag varit på Matmässan som är i Göteborg nu till helgen,

#4 - - Stina:

Oh vad gott de ser ut :) Blir sugen och ställa mig i köket och göra en på engång :)

#5 - - Bakverk och Fikastunder..:

Ser vääääldigt gott ut!

#6 - - Erika - Bakglädje:

Vad fin kakan blev.

#7 - - Pernilla -Bli min jäst:

Stina: ha ha jag känner igen det där, det suger i baktarmen ;)



Bakverk och fikastunder: Tack! Det ÄR väldigt gott :)



Erika: Tack!

#8 - - Foto & Vardag:

så läckert, hade inte ens kunnat tänka mig att blanda de där två läckerheterna, men varför inte liksom :D ser otroligt gott ut

#9 - - Louise:

Åh, det räcker med att bara läsa dina recept och titta på dina recept för att bli mätt. Fast snart är det nog dags att testa ett av dina recept. Kladdkaka med maräng låter ju underbart. :)

#10 - - Pernilla -Bli min jäst:

Foto & Vardag: Nä jag har aldrig sett någon sån här kombination förut, lite ovanligt men väldigt gott!



Louise: Ha ha vad kul att du verkar gilla recepten här på Bli min jäst!! Tycker absolut att du ska testa något, och kladdkakan med maräng var farligt god :)

#11 - - Sanne:

Så himla gott det låter. Kladdkaka är definitivt ett av mina favoritbakverk, måste bara testa denna varianten!

#12 - - Milli:

Vad gott de såg ut :) Borde inte sitta och kolla in såna här smarriga bloggar på kvällarna då man blir extra sugen hehe. Köper du choklad i usa eftersom de står på engelska eller?

Måste säga att de kommit in massa bra inlägg sen sist jag var här så nu får även du hamna i min blogglista :)

#13 - - Anna:

Vilken farligt inspirerande blogg du har! Jag som tyckte jag bakade tillräckligt men med alla dessa recept får det nog bli lite mer.

Vad roligt att du gillar mina tårtor!

Lägger med glädje in dig i min länklista också!

#14 - - Sandra K:

Ska göra denna i morgon när jag ska på tjejmiddag! Kram!

#15 - - Sanna -Blivande mamma:

fy satan vilken hemsk blogg, blir ju VRÅL SUGEN :)

Gud vilka härliga recept, vill ju prova allt nu :)

#16 - - Kajsa:

Häärligt! Jag har letat efter ett lite annorlunda kladdkakerecept ett tag nu, och detta blir nog succe' (om jag kan lyckas göra det rätt).

Vilken otroligt bra blogg med lätta instruktioner och fina bilder. TACK!

#17 - - Marika!:

Måste säga att du har en riktigt härlig blogg!

jag har inte ofta tid att baka så mycket, men jag är själv lite av en bak-galning ;) nästa vecka ska jag på APU på ett konditori t.ex.!

har en fråga om denna kakan, (som btw, verkar helt underbar!) : Blir marängen konstig om man gör kakan dagen innan? för jag skulle vilja bjuda på den imorgon, men har bara tid ikväll att baka, såå vad tycker du?

KRAM!

#18 - - Nadia:

Denna kaka måste jag ta och göra någon gång!

#19 - - Lindha:

Denna kaka bakade jag ikväll. Underbart god!

Hade dock ingen "vanlig" mörk choklad hemma utan använde en mörk choklad med chili i, GOTT! Det starka gav en god brytning på allt det söta. Kommer garanterat baka denna igen :-)