Brownie cupcakes

Igår firade min man och jag vår 2-åriga bröllopsdag :)
Vi hade barnvakt så att vi kunde gå ut och äta middag, och det var så länge sen vi gjorde något ensamma så det kändes superlyxigt!

Hur som helst, jag ville göra något gott till barnvakten, dvs min svärmor och hennes väninna, och tänkte att det kunde vara gott med lite brownie cupcakes. Alltid kul att prova något nytt :)

Jag valde mellan Leilas recept och ett annat som jag hittade på en bakblogg, och eftersom det andra var lite färre ingredienser valde jag det, mest för att göra det lätt för mig.

Först hade jag tänkt göra en frosting på cream cheese men sen ändrade jag mig till att bara göra vit chokladgrädde.
Tyckte det lät så gott när jag såg det på Annicas blogg!

 

Brownie cupcakes med vit chokladgrädde


120 gram mörk choklad

120 gram smör

250 gram socker

1 tsk vaniljessens

3 ägg

95 gram mjöl

1/4 tsk salt

 

 

Gör så här:

Smält chokladen och smöret i en kastrull. Ta av plattan och låt det svalna lite.
Rör ner socker, vaniljessens (jag tog vaniljsocker istället, 2 tsk), salt och ägg.
Rör tills det är ordentligt blandat.
Blanda sedan ner mjölet och klicka sedan ner smeten i muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen i ca 170-175 grader, cirka 20 minuter.

För mig blev det 10 muffins i stora formar, och jag satte formarna i en muffinsplåt så att de inte skulle flyta ut.



Vit chokladgrädde

ca 2-3 dl grädde
1/2 dl florsocker
ca 100 gram vit choklad

Vispa grädden halvklar, rör ner florsocker och riv ner vit choklad. Vispa sedan färdigt grädden.
Jag spritsade sedan grädden på cupcakesen.



Äntligen fick jag tillfälle att prova mina nya formar från Kalasform som jag fick i julklapp! De är så himla fina och håller väldigt bra både i form och färg i ugnen, underbart :)

Jag provade även mina nya utstickare från Åhléns, söta fjärilar :)

Fina blommorna i bakgrunden fick vi med blombud från min söta mamma :)


 

 

Dekorationerna är gjorda i marsipan.




#1 - - Anonym:

Ohhh vad gott!! Ser riktigt fina ut med, du är sa duktig!



Ja, planen var ju att baka dina american cookies i helgen. I lördags var jag borta sa hade bara igar pa mig och mannen min hade snällt bett om kanelbullar sa det bakade jag med avsikt att göra brownies efter men energin tog slut sa jag far skjuta pa det. Har fortfarande lite andra smakakor jag bakat tidigare kvar och maste ju äta slut pa dem innan jag gör nya. Brukar skicka med Sven ett gäng till jobbet sa jag inte äter upp allt själv :) Eller vet du om man kan frysa am. brownies?



Tack igen för superbra och inspirationsrik blogg!! :)

#2 - - Anonym:

Vad fint du fått fjäliarna. Jag köpte också de fjärilarna, men alla formar var jättesneda så de går inte att använda. :-(

#3 - - Therése:

Bjöd familjen och arbetskamraterna på dessa cupcakes och dom tyckte att dom var supergoda. Och jag som inte tycker om choklad tyckte dom var det godaste i chokladväg jag ätit. Ska göra dessa cupcakes fast med annan frosting till ett bröllop nu i helgen.

Svar: Härligt att höra!! :) Hoppas de blev bra på bröllopet också då :)
Pernie