Dumlekladdkaka


Förra veckan var min mans kompis Peter och hans flickvän Ellen hos oss på middag.
Vi bjöd på tacos och jag slängde ihop den här Dumlekladdkakan innan.

Jag var jättesugen på kladdkaka och det jag älskar med just kladdkakor är att de går så himla snabbt och lätt att göra, vilket innebär att det ofta blir en kladdkaka lite "spontant" :)

Var sugen på att testa med Dumle i då det ofta brukar vara en hit i bakverk, och det var det verkligen!
Kakan blev lite seeeg och smakade väldigt mycket Dumle, så den tycker jag ni ska prova!

Jag hade jordgubbsgrädde över från Mimmi Pigg-tårtan så den serverade jag till.
Det var helt ok men jag föredrar nog ändå vanlig grädde!





Dumlekladdkaka

100 gram smör el margarin
ca 150 gram Dumle
2 ägg
3 dl socker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt


Gör så här:
Smält smöret med Dumlen i en kastrull.
Vispa/rör ägg och socker. Jag vispade för hand med en vanlig visp.

Rör ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.

Häll i Dumleblandningen.

Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant.
Jag bröade min med smör och ströbröd, det var länge sen jag använde ströbröd och ibland är det ganska gott :)

Grädda i 175 grader i ca 18-20 min. Jag lät min vara inne i 20 minuter för jag ville undvika att den blev jättekladdig, har svårt för det där smetaktiga. Den blev perfekt!

Om kladdkakan blir för smetig kan man låta den svalna i kylen ordentligt, då brukar den sega till sig lite.


 




Receptet är samma som jag använde till Centerkladdkakan.

 

#1 - - Ellen:

Det var så gott... satt och tog små små bitar hela kvällen. Vill ha mer! Kommer definitivt bli en klassiker hos oss så fort ugnen är inköpt. Måste tipsa min syster, hon kommer älska den! Tack för ännu en underbar kväll!

#2 - - Bullmamman:

Det där lät verkligen super gott! Det måste jag testa!

#3 - - Rebecca - Minaguldkorn:

Smarrigt!



De kanske man skulle testa idag när jag är på bakhumör :)

#4 - - E M M I E:

Ska man smälta dumlen och smöret?

#5 - - Pernilla -Bli min jäst:

Ja det är supergott så det måste ni!



Emmie: ja man ska smälta dumlen o smöret samtidigt :)

#6 - - Milli:

Mmm vad gott de lät =) Jag brukar också testa med olika saker i kladdkakan just för att inte ha samma varje gång :) Favoriten än så länge är nog daim eller after eight men dumle måste jag nog prova nästa gång :)

#7 - - Sabina:

Det lät jättegott ! Den måste jag baka till min dumble älskande mormor :)

Den rosa skålen var såååå söt!!

#8 - - Johanna:

Åh så gott, det är verkligen något speciellt med kladdkaka!

#9 - - Sofia - Mode, foto & personligt:

Hejsan, jag ville bara tipsa om alla roliga tävlingar som pågår i min blogg, och att 5 utav dom avslutas till helgen. Så passa på och vara med. Man kan vinna bla. smink, iphoneskal, smycken och en massa annat roligt!

Kram, och förlåt om du inte vill ha sånt här :)

#10 - - Sofie:

Vilken mysig och inspirerande blogg du har!

Vill inte sluta läsa..men vill verkligen börja baka mera!:) Kommer absolut bli en favorit blogg!

#11 - - Veronica:

Mmmm denna kladdkakan är så god :)

#12 - - Rebecka:

Lät riktigt gott, de ska testas

#13 - - Charlotte:

Måste vara flera år sedan jag gjorde kladdkaka, nu när jag ser bilderna undrar jag ju verkligen varför det var så länge sedan.. Det är ju så himla gott! Blir till att köpa dumle i helgen :-)

Jättefin blogg förresten!

#14 - - LeChef:

Hej! Jag har just lagt upp sidan Receptplatsen.se och letar lite matintresserade personer att hjälpa fylla på med recept osv. Länkar gärna till din blogg från sidan eller lägger till en artikel om du vill skriva en. Skapar du en profil på sidan kan du även lägga till din matblogg i profilen och automatiskt visa dina inlägg på webbsidan.



Receptplatsen.se kommer även ha en iPhone och Android app för att organisera sina recept, kokböcker och matsedlar.



Mvh,

LeChef

#15 - - Anna L:

Ska garanterat provas

#16 - - Emma T:

Den ser ju helt underbart god ut. Måste testas!

#17 - - Ewe:

Ser jättegott ut! :D

Testade att göra muffins med dumle en gång, blev jättegott!

En annan sak som är gott (i alla fall enligt min bror, eftersom inte jag tål) är kladdkaka med cocopops ;)

#18 - - Humorsajten - klagamera.se:

Det här var riktigt bra! Bästa kladdkakan ever!

#19 - - Alice:

Jag provade att baka 2 sånna här kladdkakor till min födelsedags middag/fest. HERREGUD vad söta dom blev! Jag och mina 5 kompisar fick bara i oss ena halvan av ena kakan. Om jag gör den igen ska jag nog dra ner både på dumlen och sockret.

#20 - - viktoria:

åh nu blev ja sugen på kladdkaka :-) får nog baka det snart :-)

#21 - - Lottis:

Super god kladdkaka kommer göra den fler gånger :0) får jag länka den till Facebook ?

Mvh Lottis

#22 - - Pernilla -Bli min jäst:

Lottis: självklart får du det!! Kul att du gillade den :)