Steg för steg: Modellera ett får



Har fullt upp här hemma med att packa och umgås med familjen, imorgon åker jag och barnen söderut till min mamma som bor i Gamleby utanför Västervik.
Vi ska vara där i några dagar och bara ta det lugnt, ska bli jätteskönt!

Det betyder att det kanske inte blir så många inlägg här på bloggen som det brukar vara, men ni har väl också semester och hinner väl inte sitta och läsa bakbloggar? :)

Dock har jag några inlägg på gång som jag ska försöka lägga in, och om jag bakar något hos mamma blir det självklart ett blogginlägg om det :D


Men nu till dagens inlägg! När jag gjorde bondgårdstårtan fotade jag hur jag gjorde djuren på den, och det har nu blivit en steg-för-stegbeskrivning.
Det finns massor av sätt att modellera får och kossor på så klart, men så här gjorde jag!

Det är det här fåret vi ska göra, han påminner väl mycket om Fåret Shaun? :)




Gör i ordning små bollar av SP eller marsipan, ni kan ta det ni gillar bäst eller har hemma.

Jag använder SP till fåret.  Det ska vara en lite större vit avlång boll också och annars behöver ni lika många bollar som på bilden.

 

 

Forma den avlånga bollen så att det ser ut eom en fårkropp som ligger ner. Stick i lite avknipsad spaghetti  där svansen ska sitta och pensla på lite vatten eller ätbart lim runt spaghettin och tryck fast svansen.

 

 

Forma en av de fyra svarta bollarna till en avlång konliknande sak, det ska bli ett ben. Tryck till lite i kanten som är smalast.

 

 

Använd en kniv eller liknande och gör ett litet snitt, inte rakt igenom, som blir klöven.

 

 

Använd lite vatten eller ätbart lim och tryck fast benet på lämligt ställe.

 

 

Gör likadant med en lika stor svart boll och tryck till den där frambenet ska sitta.

 

 

Forma de två andra bollarna likdant som bakbenen, men böj till dem som en krok. Platta till i änden.

 

 

Den ena fäster du med lite lim under kroppen, med den platta sidan under kroppen och klöven uppåt.

 

 

Bakbenet fäster du under kroppen baktill på fåret, forma så att det ser fint ut.

 

 

Forma en lite större boll så att det blir lite avlångt, det här ska bli huvudet.

 

 

Stick ner en liten bit spaghetti i kroppen där du vill ha huvudet och fäst sedan huvudet med lite lim eller vatten på kroppen genom att sticka ner det i spaghettin. Spaghettin ger extra stöd innan det torkar. Huvudet ska luta på framklöven, där kan man också fästa lite lim för att vara på den säkra sidan.

 

 

Forma en liten vit boll tlil en avlång platta, som på bilden.

 

 

Fäst den vita plattan med lite lim ovanpå huvudet.

 

 

Forma två små svarta bollar så de blir avlånga, de ska vara lite smalare i ena änden och lite tillplattade i den smala delen.

 

 

Fäst öronen med lite lim på huvudet.

 

 

Gör ögon med lite vit SP som du formar runda, och lite mindre svart SP som fästs mitt i det vita.

Fäst ögonen på huvudet.

 

 

Jag använde vita strösselkulor till ullen, men man kan ju använda SP eller något annat liknande. Det går dock enklare och fortare med strösselkulor!

 

 

Pensla sedan en liten del av kroppen med vatten eller ätbart lim och tryck dit kulorna en och en, så tätt som det går. Det är lite pill men går ganska fort ändå!

 

 

Fäst strösselkulorna runt hela kroppen och även på huvudet.

 

 

Klart! Nu har vi ett litet får som kan användas till tårtan eller ovanpå cupcakes, vad som önskas helt enkelt!

 

Om det är något som var oklart får ni självklart höra av er och fråga, jag missade att ta några bilder på när jag använde spaghettin men hoppas ni förstod vad jag menade!

 

Lycka till och ha en bra sommarkväll!! :)

 

 

#1 - - Malin J:

Jättefint=)

#2 - - Erika - Bakglädje:

Vad bra men en beskrivning. :-)

#3 - - Karro:

Vad gullig den blev :D

#4 - - annica - annicake:

Jättegulligt får och toppen med en beskrivning!

Smart att använda strösselkulor som ull!



ha en skön helg!

#5 - - Sandra:

Har följt din blogg bara ett litet tag, men blivit helt fast, du är fantastiskt duktig och det är lika roligt varje gång ett nytt inlägg kommer upp!

#6 - - Milli:

Vilket sött får =) Jättebra beskrivning också :-)

#7 - - Angelica.J:

Vilken fin blogg du har! Kanske att du vill titta in min också? :)

kramar : Angelica<3



www.angelangieee.blogg.se

#8 - - Lee Ann:

Pernilla Pernilla Pernilla... Vem anade att du besatt dessa talanger? Du är så himla duktig! Du måste göra något med den här gåvan. Starta eget kvinna!

#9 - - Marias Söta Saker:

Superfin! Hoppas jag får chans att göra den någon gång! Och vad lyxigt med brödprovning! :-)

#10 - - Cilla:

Oj vad duktig du är! Jättebra beskrivningar och mkt fina modelleringar du gör!

#11 - - Kinn:

haha! men gud så söt! ^^ Får kanske börja öva på det där till sonens kalas i aug! :) Tack för en bra blogg!

#12 - - Jeanette:

Så otroligt fin hela tårtan, skall försöka göra något liknande till min guddotter när hon fyller år men den kommer nog inte bli så fantastiskt fin som din tårta.

#13 - - Annelie:

Är ett stort fan av din blogg, du är sååå duktig och har superbea beskrivningar!

Svar: Tack snälla, vad glad jag blir för din kommentar!!! :)
Pernie