Brownies med baileysfyllning

Jag har jobbat i två nätter och inte haft tid att baka, så idag var jag jättesugen!
Det kliade i bakfingrarna :)

Hade egentligen tänkt baka något helt annat men snubblade över en variant av det här receptet på nätet och blev jättesugen! Det var inte brownies i det men det var jag sugen på så jag gjorde en egen version.
Det var enkelt att göra och tog inte så lång tid, såna recept gillar vi ju :D

Och det blev supergott! Gillar ni brownies och baileys så kommer ni gilla det här!!


 

Brownies


100 g smör el margarin

100 g blockchoklad

2 ägg

2 dl strösocker

1,5 dl vetemjöl

1,5 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

 

 

 

Gör så här:

Smöra en form på ca 20x30 cm och lägg ett bakplåtspapper över så att det täcker hela formen. Smöra gör man för att pappret ska fastna bättre.

 

 

Smält smör och choklad i en kastrull på svag värme. Tag av från plattan och låt svalna lite.

 

 

Blanda ner ett ägg i taget och rör om.

 

 

Rör sedan ner socker, vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Rör om ordentligt.

 

 

Bred ut smeten i formen.

 

 

Grädda i 175 grader i mitten av ugnen ca 18-25 minuter. Mina tog 20 minuter. Tag ut och låt svalna.

 

 

Baileyskräm


100 g smör el margarin

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl florsocker

1 äggula

2-4 msk Baileys likör

5 msk kakao

 

 

 

Gör så här:

Vispa med elvispen ihop alla ingredienserna till en kräm.

 

 

 

 

Jag hade i 4 msk Baileys för att det verkligen skulle smaka Baileys, men då känner man även spritsmaken.

2 msk tycker jag var för lite, då smakade det mer smör, men man får prova sig fram till vad man gillar!

 

 

Dela browniesen på hälften och bred ut krämen på ena halvan.

 

 

Lägg den andra halvan över krämen.

 

 

Skär upp i bitar och njut! :)

 

 

 

Förvara browniesen i en tät burk i kylen. De går bra att äta kylskåpskalla men det är jättegott att värma dem i 15-20 sekunder i micron innan man äter dem tillsammans med vispgrädde eller glass! :D

 

 

 

 

#1 - - Linda:

Oj vad farligt gott det lät :-)

#2 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så gott det ser ut :-)

#3 - - Martina:

Ville bara meddela att jag precis gjort ett Geisha-fluff... Blev så jäkla gott!! Lite crisp i fluffet gjorde susen =)

#4 - - frida:

det verkar ju alldeles farligt gott!

#5 - - frida:

oj vad tokigt, nu använde jag ju samma ord som linda här ovan. men farligt gott vad det första jag tänkte på ;)

#6 - - karin:

oj så gott!

#7 - - Jessica:

Gud vilken underbar blogg du har! Vet inte hur jag ramlade över den men har fortsatt följt den varje dag. Ser underbart gott ut. Önskar att jag också kunde vara hemma och baka hela dagarna! Men ack så tjock man skulle bli efter ett tag.. haha.

Jättebra blogg! Underbara tårtor. Måste testa själv!

Ha det bra!

/Jessica

#8 - - Mikael:

This gains my seal of approval!

#9 - - Malin:

Åhh gu så goda de såg ut! Ska nog testa idag!! :)

#10 - - Linda Englund:

Åhh vad gott det ser ut. Jag som älskar baileys...

#11 - - Carola:

Mums

#12 - - jenny:

Åh såg inte helt fel ut!

#13 - - Jessica:

Hade dock ingen bailys. så fick bli vanilj/kaffelikör..men smarrigt ser de ut.. =) =)