Kladdkaka med nougat och vit chokladfyllning

Jag älskar melodifestivalen!
Självklart kollade jag på finalen igår och jag hejade faktiskt på Eric Saade, tycker han var bäst och blev så glad när han vann! Min son som snart är 4 år hejade på Playtones så han blev ledsen när de inte vann. Stackarn!


När det är final i melodifestivalen vill jag lyxa till det lite med något gott så vi gjorde egen pizza och så bakade jag lite (ovanligt va?)  :)


Jag experimenterade lite med ingredienserna och till slut blev det en sjukt god kladdkaka!!!
Jag tycker själv att det är en av de godaste jag bakat, och då har jag bakat en hel del kladdkakor :D

Min man är väldigt bra att bolla idéer med, han kom på att man kunde ha en fyllning med nougat och så lade jag själv till den vita chokladen eftersom jag ÄLSKAR vit choklad!!


Tyvärr blev bilderna ganska mörka och tråkiga, bakade när det började bli mörkt...

Men här kommer receptet!





Kladdkaka med nougat och vit chokladfyllning

2 ägg
3 dl ljust muscovadosocker
(går bra med vanligt strösocker)
1 ½ dl vetemjöl
4 msk kakao
3 tsk vaniljsocker
100 g smör el margarin
1 tsk salt


ca 60 gram nougat
ca 50 gram vit choklad




Gör så här:
Smörj en form, ca 24 cm i diameter, med smör och "mjöla" den med vetemjöl.
Det var första gången jag provade med mjöl istället för ströbröd, och jag blev jättenöjd! Oftast blir det smak från ströbrödet men nu smakade det bara kladdkaka, som det ska vara!




Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda ägg och socker och rör om, man behöver inte vispa.




Blanda i mjöl, kakao, salt och vaniljsocker och rör om lite till.




Smält smöret och häll det i skålen. Blanda ordentligt tills du har en jämn smet.




Häll ungefär hälften av smeten i den mjölade formen och strö ut den med hjälp av en sked så att den ligger i ett jämnt lager.

Ta fram nougat och vit choklad, jag använde de här märkena men vilket som helst går bra.





Hyvla nougat i långa remsor.





Hyvla även av flisor från den vita chokladen.
Lägg nougatremsorna med lite mellanrum över smeten, lägg chokladflisorna mellan remsorna.
Till slut är smeten täckt av nougat och vit choklad.





Häll på resten av smeten och bred försiktigt ut den med en sked, smeten ska helst inte blandas med nougaten och vita chokladen utan lägga sig som ett täcke över dessa.




Nu är det klart för ugnen! Sätt in i ugnen, ganska långt ner, jag hade på näst-nedersta falsen.

Grädda i 175 grader i ca 17-25 minuter.


Jag kände med en sticka (går bra med tandpetare också) efter 17 minuter och då fastnade det smet på stickan, så jag lät kakan vara inne i tre minuter till, och då fastnade inget!
Min kaka var alltså inne i 20 minuter, men det varierar från ugn till ugn så man får "sticka" sig fram :)




Servera med lättvispad grädde, jag brukar ha i ca en tesked vaniljsocker i grädden, det blir jättegott!

På utsidan ser det ut som en vanlig kladdkaka men när man börjar äta känner man tydligt nougatsmaken och den vita chokladen, så himla gott!!!!


Anledningen till att jag använde muscovadosocker är för att den inte är lika söt som vanligt strösocker, och jag kände att det blir sött nog med nougaten och den vita chokladen.
Och så smakar muscovadosockret lite kola-aktigt, supergott! Men det går självklart lika bra med vanligt socker om man inte har muscovadosocker hemma.


Här ser ni den lite kladdiga kakan fylld med nougat och vit choklad, smarrigt!



Om ni testar att baka den här får ni jättegärna säga vad ni tycker, då blir jag glad! :)'

Ha en skön söndag!

#1 - - chokladfreaks:

Åh det här såg riktigt gott ut och så himla bra guider du gör, enkelt att följa med!

#2 - - Nattis:

Det lät ju fantastiskt gott! Ska helt klart prova o återkommer med resultat ;)

#3 - - Random person:

Vilken underbar man du verkar ha!

#4 - - Sara:

Vilken fin blogg du har! Jättefina recept! Kladdkakan ser väldigt god ut, ska prova den någon gång.

#5 - - Christoffer:

Marabou vintervint är så sjukt god!



Spana in min och min flickväns blogg, www.eastwest.blogg.se

#6 - - Sara:

Älskar att testa nya recept på kladdkakor. Just nu är min favo http://whipnbake.blogspot.com/2011/01/saras-kladdiga-kolakladdkaka.html



Den blir RIKTIGT kladdig!!

Men denna blir nog ett MÅSTE i testa högen



Ha en underbar söndag. Föresten så är de ju ett riktigt bakväder idag :)

#7 - - soAso / modell:

modell och fotograf, kika in om lust!

http://amandaberggrens.blogg.se



btw; har du sett en bra artist någon gång, skriv det i dagens fråga isf ;)



ha en bra dag :)

sry för spam! <3

#8 - - Nike:

det lät riktigt gott ju!

#9 - - Nike:

det lät riktigt gott ju!

#10 - - sandra:

det där tror jag att jag ska testa! blir jämt så sugen på allt du gör! helvete att man försöker gå på diet och så sitter man å läser din blogg. haha! men diggar din blogg :) <3

#11 - - LIENE:

Kan lova dig att jag kommer testa denna kladdkaka!

#12 - - Platin:

Mums! Fin blogg.

#13 - - Johanna:

Åååh så gott! :)

#14 - - emelie francea:

nu blev jag sugen :(

#15 - - evelina carlson:

åh va gott!

#16 - - Evelina:

Vilken fin blogg du har :)

#17 - - Sanna -Blivande mamma:

HELVETE vilket recept. Tänk om man var lika modig som dig o prova något annat :) Det där ska jag ta me fasiken göra :P speciellt med vitchoklad :D

#18 - - Sabine Caroline Lundqvist:

Blir prova på till helgen!

#19 - - Robin:

Jag tror precis att jag dreglat ner mitt tangentbord så pass mycket att jag behöver hänga upp den på tvättlinan i ett par timmar xD gotti nam nam deluxe edition på det där liksom =)

#20 - - LORISSA LOVEBOMB:

det ser himla gott ut :) men jag föredrar mina ännu kladdigare ^^

#21 - - Maria:

Mmmm ser så mumsigt ut! Jag har snöat in på dumlekladdkaka, men det här verkar värt att testa. Älskar ju nougat så det måste ju bli fantastiskt tänker jag mig :-)

#22 - - rebecca:

gjorde den igår, riktigt god var den!

#23 - - P:

mums det ser jättegott ut! Hade jag inte varit på diet hade jag bakat en nu direkt!

#24 - - Choklad:

Oj! Det var en ny variant som jag aldrig gjort förut, måste provas! Lagt till i bokmärke! :-)

#25 - - alma:

Bakade kladdkakan idag, jättegod! Gjorde på glutenfritt mjöl så den blev väldigt kladdig och det gjorde att smeten blandades med chokladen och nougaten. Så ja, bättre lycka nästa gång för mig!

#26 - - karin:

Du måste testa min dolce de leche kladdkaka! You're gonna love it! :D

#27 - - Andrea:

Mums, ser ut som en riktigt smarrig kladdkaka =)