Tårtbotten: Lika delar

Innan jag började blogga gjorde jag tårtbotten enligt ett recept som jag har uppskrivet i min receptsamling.
Jag var dock inte helt nöjd med det utan önskade att jag skulle hitta ett annat bra.
De flesta som har bakblogg verkar ha provat och vara nöjda med receptet "lika delar" och därför var jag ju tvungen att prova.
Och jag blev jättenöjd! Nu har jag använt mig av det på de två senaste tårtorna.
Skulle ändå vilja prova något annat också, för att jämföra.
Kanske Leilas?
Eller är det någon annan som har något bra recept som ni vill dela med er av? :)
Eller så kanske jag drömmer om ett jättebra i natt, då lovar jag att prova det och dela med mig :P

För er som inte har hört talas om "lika delar" kommer här en beskrivning. Jag har hämtat måtten från den här fina bloggen :)


Tårtbotten Lika delar

Till en form på 18 cm i diameter behövs 2 stora ägg

Till en form på 20 cm i diameter behövs 3 stora ägg

Till en form på 24 cm i diameter behövs 4-5 stora ägg

Till en form på 26 cm i diameter behövs 5-6 stora ägg


Med lika delar menas precis som det låter. Man mäter upp lika delar av ägg, socker och mjöl och använder sig inte av några dl, msk eller tsk. Man utgår alltså ifrån äggen.
(Vill man ha en hög tårta kan man ta fler ägg!)

Knäck äggen i ett glas. Tag fram två lika stora glas och häll i socker i det ena, till samma nivå som äggen är.
Gör likadant med mjölet i det tredje glaset.
Om man vill kan man byta ut en 1/3 av mjölet mot potatismjöl, potatismjöl gör att tårtbotten blir mer luftig.
Vill du ha chokladbotten byter du istället ut 1/3 mot kakao.


Här har jag tagit tre ägg, det var till schlagertårtan.





Sedan blandar man i bakpulver i mjölet, då behövs så här mycket


2-3 ägg behöver 1 tsk bakpulver
4-5 ägg behöver 1,5 tsk bakpulver
6 ägg behöver 2 tsk bakpulver


Nu är det dags att blanda allt!
Börja med att sätta ugnen på 175 grader.
Blanda sedan ägg och socker i en bunke och vispa med elvisp tills det blir mycket pösigt. Det ska bli vitt och fluffigt liksom och det tar ett tag, kanske 5-10 minuter.
Blanda sedan ner mjölblandningen, då ska det ej vispas utan vändas ner försiktigt tills allt blandas.

Häll smeten i en smord och bröad form och grädda på nedersta steget i ugn.
Här kommer tider beroende på hur många ägg du har.



2 ägg- grädda ca 20 minuter
3-4 ägg- grädda ca 25-30 minuter
5-6 ägg- grädda ca 35-40


Tiderna kan variera beroende på vilken ugn man har.
Öppna dock inte ugnsluckan de första 20 minuterna, då kan botten sjunka ihop!
Känn i mitten på formen med en sticka, stickan ska vara torr.
Tag ut och låt svalna i formen.

Många tipsar om att man kan frysa tårtbotten för att det då ska bli lättare att skära upp den. Jag har inte provat, tänkte göra det nästa gång förmodligen.
Det låter som en bra idé för det kan vara lite trixigt att få till bra tjocklek på lagrena utan att det smular sönder.
Tydligen ska det även funka att frysa en botten i flera månader och det är ju väldigt smidigt i så fall!



Update 29/6 2011: Jag fryser nästan alltid min tårtbotten numera, det går jättesmidigt att dela den sen!
Numera har jag i lite äkta vaniljpulver i mjölblandningen också, bara en knivsudd, men det är supergott!



Update 17/10 2011
:  Jag har fått några frågor om den här tårtbotten, tydligen har många problem med att den sjunker ihop i mitten. Det hade jag också i början, och jag tror att det beror på att man antingen vispar för lite eller för länge... det är jättesvårt att berätta för er hur länge ni ska vispa, men jag har lärt mig allt eftersom hur den ska se ut i färgen när den är klar och nu sjunker den inte ihop längre.
Vispa tills smeten är vitaktig men inte så mycket längre.
Tänk även på att inte öppna ugnsluckan de första 20 minuterna för då sjunker den lätt ihop!
Jag sätter alltid klockan på 22 minuter och börjar känna med en sticka då, men aldrig innan.

Jag planerar att göra videoinlägg om det här så att ni lättare kan se, men hoppas ni lyckas med bottnarna ändå fram tills dess!!!  :)



#1 - - Fotograf Jenny Eriksson:

Kanonbra knep det där, brukar använda mig av det när jag gör rulltårta :)

#2 - - lovisa:

Hej är allt bra idaG?:)

#3 - - Bobbii:

Testade att baka tårtbotten igår efter det här receptet. Resultatet blev riktigt bra, tack snälla du.. =)

#4 - - Rebecka:

Hur länge har du dem frysta innan du skär upp dem i 3 delar då?

#5 - - Camilla:

Min tårta sjunker bara ihop i mitten när jag gör detta receptet.. va gör jag för fel tror du?

#6 - - Karina:

Håller med ovanståeende inlägg om arr den bara sjunker ihop i mitten ???

#7 - - Hanna:

Tack fro recept och tips. Ska prova det har till sonens 3-arskalas pa lordag. Ar inte sa van tartbakare, sa jag ville fraga om det ar nagot speciellt jag ska tanka pa om jag navander en fyrkanting form istallet for en rund?

#8 - - Pernilla -Bli min jäst:

Hanna: Tror inte det är något speciellt att tänka på, jag har aldrig bakat en fyrkantig tårta själv så tyvärr har jag inte så mycket erfarenhet av det.. men lycka till!!! :)

#9 - - Bajenbabe:

Tack för ett toppenrecept. Lyckades kalasbra!!! Nu ska jag frysa in dom och ta fram dom om 2 veckor igen för då är det dags med fortsättningen och se om man lyckas lika bra med fyllning+sugarpaste och dekoration....

#10 - - Therese:

Hej jag har en fråga om hur länge man kan ha sin tårtbotten i frysen?? Hur länge som helst eller??

Svar: Njae, inte hur länge som helst, men minst några månader och troligen upp till ett år.Men man bör nog kolla på den när man tar ut den så den inte ser alltför frysskadad ut :)
Pernie

#11 - - Ida:

Hej!
Har provat detta recept/koncept (eller vad man nu skall kalla det) och har fått två kanonfina tårtbottnar! Har haft i liiiite mer mjöl än "lika delar"
Har gjort STORA tårtbottnar i en form som är 33 (!) cm i diameter, och har du änvänt
12 ägg (medium storlek)
6 dl socker
8 dl mjöl
3,5 tsk bakpulver
+ vaniljsocker
25 minuter i ugnen på 175/200 g

Resultatet blev SÅ bra!

Tack för detta härliga recept!!

#12 - - Ida:

Nja, 25 minuter var det ju såklart int, utan 45 =)

#13 - - jeanette:

När ja gör mina bottnar så vispar ja äggen i 15 min med elvisp och 10 med assistent.
Mina har inte sjunkt ihop någongång.
Så ett litet tips :)

#14 - - jeanette:

Ägg och socker menar ja ju ;) inte bara ägg :)

#15 - - Erik Hellasson:

Ljus tårtbotten som är bra i alla väder.

Den här tårtbottnen tycker jag är bra, den blir lätt och luftig. Receptet är lagom till en 24 cm form, men går bra att både dubbla och tredubbla!

4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och luftigt. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dessa i smeten. Häll ner i en smörjd och bröad/mjölad form och grädda mitt i ugnen i 35-40 min. Håll lite koll mot slutet, det kan hända att man behöver lägga på ett bakplåtspapper sista stunden för att inte bränna ytan. Låt sedan bottnen svalna i formen.

Svar: Tack så mycket för att du delar med dig! :)
Pernie

#16 - - Annie:

För att botten inte ska sjunka ihop så fick jag lära mig när jag gick restaurangskolan var att hemligheten med att den inte ska sjunka ihop var själva tillsättandet av mjöl. Helst ska man siktat ner det och lite i taget, samtidigt som du skriver, vänder smeten när mjölen blandas med smeten.

Svar: Aha, vad bra. Jag har märkt det på sistone, har lärt mig rätt teknik för att få smeten bra efter att jag vänt ner mjölet och den sjunker inte ihop längre :) Tack snälla du!
Pernie

#17 - - Sara:

vad händer om man lägger i smält margarin?

Svar: Jag har provat recept som innehåller smält smör/margarin och då blir det lite mer som sockerkaka. Det funkar men tårtbotten blir lite tyngre och inte lika luftig. Det beror väl på vad man gillar :)
Pernilla Lyck

#18 - - Helen:

Ett litet tips! Klä kanterna med bakplåtspapper. Högre än kanten på formen. Då lyfter kakan ytterligare. Å du behöver bara smörja botten. Eller täcka med papper där med.

Svar: Jag har provat det också, brukar göra så när jag vill ha riktigt hög tårta och gör mycket smet till en för "liten" form. Men nu har jag också köpt en väldigt hög form som också funkar bra. Men tack för tipset ändå! :)
Pernilla Lyck

#19 - - Emma:

Superbra tips/recept det här! Har använt mig av det vid flera tillfällen nu! Har skrivit det på min blogg också, länkade till dig också :)

Svar: Vad roligt, tack för det :)Kollade på din blogg, vilka fina tårtor du har gjort!!
Pernilla Lyck