Brysselkex

Min farmor brukade göra en massa småkakor som hon lade i frysen i olika burkar.
Älskade att komma dit när jag var liten och öppna frysen för att kolla vad som fanns i burkarna den gången. :)

Då och då kan jag bli fruktansvärt sugen på en av de kakorna.
Just småkakor är enkla men så himla goda, särskilt när de är nygjorda!
Ikväll fick jag ett sånt sug och resultatet blev dessa spröda, söta och goda farmorskakor :)



Brysselkex
(ca 40 stycken)

4½-5 dl vetemjöl
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
200 g smör el margarin

Socker och ev karamellfärg till sidorna






Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka ihop smöret med de övriga ingredienserna.
Knåda med händerna tills du har en smidig deg.
Forma degen till två rullar.

Häll ut lite socker och ev en droppe karamellfärg på en tallrik och blanda tills sockret har fin färg.
Rulla rullarna i sockret och sätt dem kallt en stund.

Skär dem sedan i ganska tunna skivor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper.
Man kan lägga dem tätt eftersom de inte flyter ut och de blir lika tjocka som du skär dem.

Grädda i mitten av ugn i ca 10 minuter.

Låt svalna på bänken och förvara sedan i lufttät burk.


#1 - - Malin:

taack :D

ja när jag ändå är igång, hade tänkt ha jappfluff + hallonmousse i tårtan, men jag vet inte om jag vill ha MFF eller grädde runt. tror du det blir för mäktigt med grädde? är ju ändå 6dl i fyllningen liksom :P



men känns svårt att göra sån där marschmallowsak.. ?

#2 - - Anette:

Åh, riktigt smarriga klassiker juh!

#3 - - Lindha:

Gjorde dom här och dina brownies med fyllning, men jag tog gräddnougat och OJ vad gott det blev :)

Super bra recept!

#4 - - Malin:

Så länge man följer din blogg e de bara glömma å komma i form till sommaren! Du Hr på tok för mycket goda recept! :)

#5 - - Matilda:

ooh såna gjorde alltid min mormor :D