Chocolate chip cookies á la Marabou

Det har väl knappast undgått någon att Marabou har släppt två sorters kakor.
Har inte smakat dem för det känns inte så nödvändigt att köpa kakor när man bakar så ofta som jag gör, men de ser ju faktiskt ganska goda ut!

För några dagar sedan undrade en bloggläsare som heter Hanna om jag inte kunde baka något liknande som Marabous kakor, eftersom de var så dyra där hon bor.
Och visst kan jag det!
Tycker det är jättekul att få önskemål från er läsare, det inspirerar mig ännu mer till att baka :)

Kollade runt lite på olika recept och kollade även på Marabous hemsida, ville se vad de hade i sina kakor.
Deras kakor verkar väldigt enkla och har inte så många ingredienser, så jag har gjort något som liknar de.

Dock har jag haft i farinsocker istället för bara vanligt strösocker, men självklart kan man byta ut farinsockret till vanligt om man vill.
Farinsocker är egentligen socker som är blandat med rörsockersirap, så det är inte riktigt lika sött som vanligt socker och har en lite speciell smak. Jag tycker det är supergott just i såna här kakor!


 

Chocolate chip cookies á la Marabou

 

200 g smör el margarin

2½ dl farinsocker

1 dl strösocker

3½ tsk vaniljsocker

2 ägg

5½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

200 g Marabou choklad

 

 

 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa smör, farinsocker, strösocker och vaniljsocker poröst. Jag använde elvispen och det ska vara rumsvarmt smör.

 

 

Rör i ett ägg i taget och blanda med en sked.

 

 

Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en separat bunke. Häll sedan ner det i den andra smeten och rör om ordentligt.

 

 

Sen är det dags att ha i chokladen! Man kan ta vilken sort man vill, jag använde vanlig mjölkchoklad..

 

 

...och Marabou Daim.

 

 

Hacka chokladen grovt.

 

 

Jag delade upp smeten i två bunkar eftersom jag inte ville blanda chokladsmakerna. I den ena smeten hade jag i mjölkchokladen och i den andra Daim-chokladen.

 

 

Rör om så att chokladen är ordentligt blandad med smeten.

 

Forma sedan små bollar med fingrarna och lägg på en plåt. Eftersom kakorna flyter ut är det bra att inte ha för många bollar på en plåt. Platta till bollarna lite och sätt in i ugnen i 175 grader i ca 12 minuter.

 

 

 

Jag lät kakorna svalna på diskbänken på bakplåtspappret, dvs jag lyfte över pappret från plåten. Sedan lät jag plåten svalna på balkongen eftersom man helst inte ska lägga kakor som ska gräddas på varm plåt.

 

Fick en härlig "desserttallrik" efter frukosten :)

 

 

Kakorna blev ljuvligt goda, knapriga i kanterna och bara en aning sega precis i mitten!

Jag fick 34 kakor på det här receptet, beroende på hur stora kakor man gör så blir det mellan 30-40 stycken.

 

De med Daim i...

 

...och de med mjölkchoklad i.

 

Personligen gillade jag de med Daim i bäst :)

 

Ha en skön söndag i solen, det ska jag ha!!

 

#1 - - Caroline Nordberg:

Dom där ska jag prova! Har du några bra tips när man bakar småkakor? Mina brukar inte bli så bra... Kram Carro

#2 - - Erika - Bakglädje:

Det låter väldigt gott med farinsocker i. Jag tyckte Marabous kakor var lite tama i smaken och kan tänka mig att dina smakar lite mer.

#3 - - Hanna:

Tack och vad roligt att du ville testa :) Jag ska prova ditt recept i veckan! Dom ser iaf väldigt smarriga ut.

#4 - - Milli:

Guud vad goda de kakorna såg ut =) Kul att du testade att göra liknande. Jag brukar heller inte vilja köpa något färdigt när man egentligen kan själv ;)

Som svar på din kommentar så är det den 5/7 jag har bf men är ju ledig redan nu så de kommer nog bli massa bakat framöver =) Bara denna helgen har jag bakat massa ;)

#5 - - Milli:

Guud vad goda de kakorna såg ut =) Kul att du testade att göra liknande. Jag brukar heller inte vilja köpa något färdigt när man egentligen kan själv ;)

Som svar på din kommentar så är det den 5/7 jag har bf men är ju ledig redan nu så de kommer nog bli massa bakat framöver =) Bara denna helgen har jag bakat massa ;)

#6 - - Linda - Cupcakefluffan:

Låter allt supergott :-)

#7 - - Elin:

Dessa ska jag absolut testa och baka:) har sett flera, eh ja nästan alla dina recept som jag skulle vilja prova, det är bara det där med tid:)

#8 - - Nicole:

Hej!

Jag har bakat dom idag, hur goda som helst...

Mina barn kommer älska dom när dom kommer hem från dagis o skolan...

tusen tack

kram Nicole

#9 - - Matilda:

ooooh ser galet gott ut :o

#10 - - Lollo:

Mmmmm....

Nu kommer min klass att älska mig när jag kommer med kakor på friluftsdagen.

#11 - - frida:

vilka fantastiskt fina kakor! det här receptet kommer jag att testa inom en snar framtid :D

#12 - - Emma:

Nu har jag precis testat dessa kakor och de va ju helt gudomligt goda! Mmmm! Till och med min galet kräsna sambo gillade dem.. (i helgen blir det regnbågstårta)

Tack för en super inspirerande blogg!

#13 - - Henrik:

Dessa kakor är så ooootroligt goda!! :D Tack för receptet!

Jag har länkat till receptet och även visat mina kakor i ett inlägg som du gärna får titta på..

Länken: http://photomyway.blogg.se/2011/june/mina-kakor.html

#14 - - cindy - Weheart:

provade receptet nyss och de är supergoda!

Tycker du förtjänar en länkning :D



#15 - - Miku:

Mitt tips för att kakorna inte ska flyta ut och bli platta är att jag kramar bollarna ganska hårt i handen ett par gånger innan jag lägger dom på plåten.

Tycker det blir mycket finare OCH godare =)

#16 - - Oskar:

Ett tips till alla som har, som jag, problem med att kaksmeten fastnar i händerna när man ska rulla bollarna: skölj händerna med ljummet kranvatten mellan varje rullning.



Peace

#17 - - Caitlyn:

Taccckk för receptet.

Jag fick lite marabou i veckan och ska göra cookies nu!

#18 - - anna:

Kakorna är i ugnen! Lägger upp recept och länk i min blogg om de blev goda! :)

#19 - - Oliva:

Tack, det här receptet är grymt bra :D använder det varje gång jag bakar kakor!

Svar: Härligt, vad glad jag blir :) Tack!!
Pernie

#20 - - Fanny:

Mina kakor blir helt platta och fula, vad gör jag för fel? De ser ut som på bilden när jag tar ut dem ur ugnen, sedan sjunker dem ihop och blir platta.

Svar: Det låter konstigt, vad tråkigt att de sjunker ihop! Vet inte riktigt vad det är för fel, har du följt receptet exakt och vispat ordentligt i början och sedan bara rört ihop smeten?Någon skrev att man ska krama ihop små bollar av smeten innan man lägger dem på bakplåtspappret, så att bollarna blir fasta. Kanske värt att prova?
Annars vet jag tyvärr inte :( Hoppas du lyckas nästa gång!
Pernie

#21 - - S:

Jag gjorde halv sats och fick det till 18 kakor, så hel sats borde bli ca 36 st för er som undrar. ^tack för ett superbra recept! :)

#22 - - Ina:

Hej jag och min mamma hade gjort dom igår nästan slut på kakorna! Det va jag...;)
Dom va så goda!!:)
// ina

Svar: Hi hi vad roligt :)
Pernie

#23 - - Ina strömberg:

Åh vad goda!!!!😃 Tack så mycket för receptet min kompis och jag älskar dom!

Svar: Ha ha vad roligt! Det var så lite så :)
Pernie