Kladdkakans dag: Citronkladdkaka med marängtäcke

 
Idag är det åter igen dags att fira vår kära vän kladdkakan!
Den har ju som bekant en helt egen dag och förtjänar faktiskt att få lite extra uppmärksamhet.
Det är ju så gott med kladdkaka och man kan göra så många olika varianter!
 
Jag har gjort massor av olika sorters kladdkaka, dem kan ni kolla på här.
 
Kanske vill ni i år prova att göra vinnarens kladdkaka i Kladdkakeracet?
Det är Augusta Anderssons härligt fräscha limekladdkaka med limeyoghurt, den hittar ni här.
 
 
Jag kände att jag har provat så himla många olika varianter av kladdkakor med choklad, plus att jag gjort en med vaniljsmak, och att jag därför ville prova något som är lite annorlunda.
Fick en idé om att det kunde vara spännande om man smaksatte kladdkakan med citron, och tänkte att det då är gott om det syrliga i citronen matchas av något sött, därav idén med marängtäcke.

 
 
 
Det här blev som en variant av en kladdkaka och en citronmarängpaj. Väldigt gott om ni frågar mig och några av mina kollegor som mumsade på den till ett möte igår :)
 
 
Här kommer receptet!!
 
 
 
 
 
 
Citronkladdkaka
 

150 g smör

1,5  dl farinsocker

1 dl strösocker

2 tsk vaniljsocker

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 citron

 

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret. Häll över smöret i en stor skål och rör sedan ner socker och ägg.

Tillsätt mjölet och rör om så allt blandas.

Tvätta citronen och torka den, riv sedan skalet från hela citronen och häll ner skalet i smeten.

Dela citronen i två delar och pressa ur saften, tillsätt sedan även den i smeten.

Rör om så allt blandas.

 

Smörj och bröa (jag bröade med kokos och lite rivet citronskal) en form, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar kant, och häll sedan i smeten.

 

Ställ åt sidan.

Nu är det dags att göra marängen.

 

 

Maräng

3 äggvitor

2 dl socker

1,5 tsk maizena majsstärkelse

 

Gör så här:
Separera äggvitan från äggulan och vispa upp äggvitorna till ett hårt skum. Man ska kunna vända på bunken upp och ner över huvudet utan att det rinner ut något.
 
Tillsätt socker och maizena (om du inte har maizena går det bra att utesluta den) och vispa lite till.
Bred försiktigt ut marängen över kladdkakan i formen, marängen ska täcka kladdkakan.
 
Ställ in i ugnen, långt ner, och grädda i ca 30-35 minuter. Tiden kan variera och det är svårt att veta om kakan är klar då marängen "är i vägen" men jag hade min inne i drygt 25 minuter och den blev ganska lös.
Vill man äta den direkt rekommenderar jag drygt 30 minuter, ca 35 min, ska den vara i kyl över natten går det bra med 25-30 minuter.
 
Det kan vara bra att hålla koll på kakan efter ca 20 minuter så att inte marängen bränns, om den börjar bli mörk kan man lägga lite folie över.
 
 
Hoppas ni hittar någon kladdkaka som ni blir sugna på att baka nu, och att ni njuter ordentligt av den!
 
Stor kram!
104 kommentarer publicerat i Kladdkaka
Taggar: kladdkaka citronkladdkaka marängtäcke maräng citron kladdkakans dag
#1 - - Malin , Gravid med tvillingar:

Åh va gott!! :)

#2 - - Amanda CL:

oh det lät gott, ska nog testas nästa gång jag får gäster

Svar: Det tycker jag du ska! :)
Pernie

#3 - - Pernilla:

Mums, ser jätte mumsig ut :)

Svar: Ja det var den! :)
Pernie

#4 - - aina [fotoblogg]:

Åh vad gott!!

#5 - - marina:

Låter super smaskigt. :)

#6 - - Citroncest - matblogg från Italien:

Åh, jag som älskar citron! Måste testa denna. Undrar om den går att göra glutenfri med t.ex. majsmjöl. Vad tror du?

Svar: Oj, svår fråga. Är väldigt dålig på glutenfri bakning, har aldrig provat att baka med majsmjöl. Däremot har jag gjort muffins på glutenfritt mjöl, sånt där som finns i glutenfria hyllan. Det kanske skulle funka i den här?
Pernie

#7 - - LORISSA LOVEBOMB:

Det verkar ju aaawesome :D

#8 - - Sofia:

Gott :-)

#9 - - mycamerasperspective.blogg.se:

åå ser jättegott ut :D

#10 - - Emma Grann - Pluggar till FOTOGRAF:

Wow! Det här lät gott!

#11 - - Sandy:

Det låter ju fruktansvärt gott! Du skulle inte kunna komma på något recept med inspiration av pepparkaka+ädelost?

Svar: Jag vet inte, är inte så förtjust i ädelost... Det är lättare att komma på nya saker om man gillar ingredienserna :)
Pernie

#12 - - Tilda:

Ska absolut prova receptet!

#13 - - Frida:

Åh vad det såg gott ut! :)

#14 - - Hannah:

Hej! Säljer av en massa saker efter min garderobsrensning, allt från skor, smycken och kläder. Allt är i fint skick då det mesta är oanvänt/använt några få timmar en dag. Kika gärna in och fynda något! :) http://miniwini.blogg.se/

#15 - - Anette:

Hej, vilken fin blogg du har. Den ser väldigt go´d ut =)
Kolla gärna in min och lämna en kommentar efter dig. Ha en bra dag =)

Svar: Tack snälla! :) Ska kolla in din blogg :)
Pernie

#16 - - Johanna:

MEN ÅH SÅ GOTT!

#17 - - Fanny:

Vad gott det verkade! Det ska jag prova att göra! :D

#18 - - Matilda Carlsson:

Vad spännande det ser ut! :3

#19 - - Lisa Radojewska:

Åh är de okej om ja kommer över och äter upp allt eller? ;) mums va gott de ser ut!
Kram fina du!

Svar: Ha ha ja du är välkommen :)
Pernie

#20 - - Sofia - vardag & foto:

åh vad gott det där ser ut. synd så har jag strejk i sötsaker nu...:(

#21 - - Paulina Suonvieri:

citronkladdkaka är en stor favorit hos mig! så otroligt gott! :D

#22 - - Amanda [SPONTAN]:

Men åh så gott!

#23 - - jennie pluggar i los angeles:

OH så muuuums:D

#24 - - JENNIFER:

åååh vad gott!!!

#25 - - Madeleine:

Shit, jag dör. smaskigt.. :(
Fina bilder! :)

#26 - - Saras Träningblogg:

Men ååh så gott!!

#27 - - Amanda Niclasson:

Åh va gott!! :)

#28 - - Nattiiz:

Låter riktigt gott! Själv testade jag att göra hallonkladdkaka idag och det var grymt gott!! :D

Svar: Jag har sett recept på hallonkladdkaka och det låter verkligen jättegott! Kanske får bli nästa projekt :)
Pernie

#29 - - ida:

fin blogg!!

#30 - - Hanna Karlsson:

Åh så gott det låter!

#31 - - Peter Daggert:

Måste testas. Tack för tipset.

Svar: Det tycker jag du ska! Varsågod :)
Pernie

#32 - - Sara:

Åh jösses vad gott! Superfin blogg har du också! :)

Svar: Tack snälla du!! :) Hoppas du hittar något du vill baka :)
Pernie

#33 - - Johanna - Mamma till Sami:

Ååååh vad gott det där såg ut !! (:

#34 - - Malin Jonsson:

Åh mums!! :D

#35 - - Isabell:

Gud vid gott!

#36 - - sandra - 3 barns mamma <3:

Hade missat att det var kladkakans dag den dagen :/ Får göra en i efterskott :P Med maräng lätt himla gott. Tackar för det tipset!!!

#37 - - E:

Åh, det lät gott! :)

#38 - - Jennie Ivarsson:

åh, ser underbart ut!!

#39 - - hotellprogrammet.blogg.se:

Ser gott ut!

Kolla gärna in vår klass blogg, bor i blekinge & går hotell & turism :) färdig utbildade inom 3 år!

#40 - - Emilia Norström:

Vilken drömkaka! :D

#41 - - Biggeros:

Den ser riktig god ut. Den ser typiskt amerikansk ut. Ha en bra dag!

#42 - - Ida Nilsson:

Citronkladdkaka.. Gud så gott! Älskar efterrätter eller bakverk med lite syrlighet istället för allt sött..

#43 - - Ida:

Åh vad gott! den får man testa att baka:)

#44 - - jennie:

Åhh vad smarrig den ser ut!!

#45 - - Madeleine:

Vad gott det lät!

#46 - - Josefine:

mmm va gooottt!

#47 - - Josefine:

mmm va gooottt!

#48 - - Marie Bergman:

Åhh gud så gott =) Älskar citron och maräng! =)

#49 - - Sara Ekman:

Låter supergott!

#50 - - M:

Det låter och ser verkligen jättegott ut.. Måste testa :)

#51 - - Stephanie Ampel:

ska lätt testa detta i helgen !!

#52 - - paulina:

åh det där lät ju himla gott!

#53 - - cazzie:

Skulle uppskatta om du gick in och lyssnade på min och Elovs låt! kram
http://www.youtube.com/watch?v=fTl3J3B-wN4

#54 - - lillemor:

Gud vad gott mumms

#55 - - Veronica Eriksson:

Det där såg ju riktigt gott ut! Tack för tips och recept! :)

#56 - - Lisa - Kreativ bakning ♥:

Ser väldigt gott ut :)

#57 - - Johana Duggin:

Intresserad av träning & motivation?
Eller bara inspiration?
Kika in lite snabbt hos mig då :D

#58 - - Thea:

Åhh vad gott! :)

#59 - - Viktoria Eriksson:

nam, vad gott! :D

#60 - - nassy:

vad goottt :D
kolla gärna min nya blogg, det uppskattas verkligen! ^^

#61 - - johannagrahn:

låter super gott! måste prov baka den någon dag :)

#62 - - Maria Algotsson:

Ser ju dögott ut!
Tack för tipset :D

#63 - - Emma:

Åh så gott det ser ut!

#64 - - FrökenTV, bloggen om tv och film:

gott

#65 - - Mikaela:

Såg inte dumt ut alls! :)

#66 - - rememberthiis.blogg.se:

Muums :D

#67 - - ∞NORA∞:

Älskar din blogg! :)<3

Svar: Åh vad du är gullig, tack snälla!!! :)
Pernie

#68 - - G I N A ~:

Åh så gott det ser ut! :)

#69 - - Ung hemmafru och tvåbarnsmamma:

Så sjukt gott! Asså denna bloggen är inre bra för mig att följa men kan liksom inte låts bli!!



Jag är en positiv och trevlig tjej med mycket idéer och inspiration i livet. Därför bloggar jag för att dela med mig av mina fix och trix samt annorlunda måltider mm! Jag tillbringar mycket tid med min familj, men också med vänner och träning. Jag har en dotter som är född i december 2011 och en son som är född i september 2013. För tillfället bloggar jag mest om träning, kost och viktnedgången efter graviditeten, då jag gick upp 32 kg. Välkommen till min blogg och jag hoppas du kommer att gilla det jag skriver !


Svar: Tack för din fina kommentar, ska kolla in din blogg! Hoppas du provar att baka något härifrån då :)
Pernie

#70 - - Beatrice Hjelm:

Åh va gott det ser ut - det ska jag testa att få till här i Mexico till kafét!

Svar: Spännande!! Ja det tycker jag du ska :)
Pernie

#71 - - Lollee:

Åh du måste göra en polly kladdkaka!

Svar: Jag har gjort en Pollykaka, inte riktigt en kladdkaka men liknande. Den hittar du här: http://bliminjast.se/2011/january/pollykaka-a-la-madelene.html
Pernie

#72 - - catherine ✈:

muuuums vad gott!

#73 - - ♥ Elsa ♥:

Åh herre vad gott det där ser ut!!

#74 - - Challe:

Åh den här kakan måste jag prova! Tack för tipset! :)

#75 - - Elin Brolin ~ Foto & Mode:

Tack för receptet, har letat efter något liknande ett bra tag nu då jag måste baka till mammas "tjej-middag" (hon har tvingat mig att vara servitris), och hon var ute efter någonting med citron! Tack så mycket! :D

Svar: Kul att höra! Rekommenderar att du provbakar den i den ugn som den ska bakas i vid tjejmiddagen, om du har möjlighet, så du vet hur länge du ska ha den inne för att den ska bli bra :) hoppas ni gillar den!
Pernie

#76 - - Elin:

Mums!!!lät ju smaskens!

#77 - - Rebecka:

åh, så gott det ser ut! :)

#78 - - ella:

mmm!

#79 - - My Nadja Luong Phan:

så gott det ser ut!

#80 - - Anita:

Men så gott :)

#81 - - Erica:

Åh! Gott med maräng!!

#82 - - Ebbzzchan☆彡:

Jag och mamma var tvungna att prova detta recept, då vi båda älskar citron, och det var hur gott som helst! Tack så mycket♡ Jag bloggade precis om vår kaka och länkade självklart till dig: http://ebbzzchan.blogg.se/2013/november/lemon-and-meringue-cake.html

#83 - - Annika:

Åhh, vad gott :D

#84 - - Chokladfreak:

Åh det lät ju himla gott det där1

#85 - - Sanna:

Mums! det ska jag testa någon gång! :)

#86 - - Emmy:

ser riktigt gott ut!

#87 - - Pia:

Den måste jag bara testa! Tack för receptet :)

#88 - - Elsa:

Det där såg ju inte lite gott ut ;)...

Kika in på bloggen och fortsätt meningen "Elsa, vad hade du gjort om..?" Hade blivit jätte glad! :)
http://elsajohnsen.blogg.se/2013/november/elsa.html#comment

#89 - - I run for Chocolate:

Citron och choklad brukar skära sig tycker jag, men citronmarängpaj är jättegott!

http://chocochock.se
"50 nyanser av choklad"

Svar: Ja men det är ju ingen choklad i det här receptet så då kanske du gillar det :)
Pernie

#90 - - Klara Strömqvist:

omg vad gott! ge mig snälla haha, fin blogg!

Svar: tack snälla :)
Pernie

#91 - - Felicia - Konstverk och mammaliv.:

Men gud så gott! Måste prövas! :)

#92 - - Ida:

Åh vad god den ser ut :)

#93 - - Fiffi:

Åh!!!! Det där MÅSTE jag göra till helgen!!

#94 - - Johanna:

Mums :D

#95 - - Sofia:

Vad gott!
Låter supermumsigt!
Värt att testa!

#96 - - michaela- mamma till tre 💗:

ser ut och låter fantastiskt!

#97 - - Emma Carlsson:

Kan inte fatta att jag missade kladdkakans dag?! I min värld är en kladdkaka alltid en chokladkaka, men det där lät ju himlans gott det med. Kanske är jag beredd att utmana mina fördomar...

#98 - - frida:

men oooh så mumsigt=)

#99 - - Tigerhonan:

Ser verkligen jätte gott ut

#100 - - Nora:

Åhh vad gott!

#101 - - Cecilia:

Wow, vilken underbar blogg! :) Ser jättegott ut!

Svar: Tack så jättemycket! Hoppas du hittar mycket du gillar :)
Pernie

#102 - - Ereeka:

Åg vad gott!!!

#103 - - Inrednings lisa:

älskar också att baka. Driver en egen hemsida och delar med mig av tips och gott! :)

#104 - - Cecilia Malmgren:

Baka är så himla kul, speciellt när man gör riktigt goda och fina saker. Älskar att bala!