Cake pops

I helgen gjorde jag cake pops för första gången!
Jag tyckte att det var ett bra tillfälle att prova eftersom jag hade muffins kvar som inte blev uppätna.
Cake pops kan man ju göra lite hur som helst, bara fantasin sätter gränser!
Jag gjorde dem väldigt enkla men har en del saker jag skulle vilja prova i framtiden.
Kul idé med cake pops tycker jag och jag är glad för att jag äntligen fick tillfälle att prova. :)




Cake pops

6-8 st chokladmuffins
4 Oreokakor
100 g Philadelphiaost
Vit och mörk choklad


Gör så här:
Smula sönder muffinsen i en skål. Blanda med philadelphiaosten till en jämn smet.
Rulla bollar i valfri storlek och lägg på en tallrik. Ställ in i kylen ett tag för att kyla ner dem, då går de inte sönder lika lätt när de täcks med smält choklad.

Smält choklad i vattenbad eller i micron.

Dela grillspett i trä i två delar och fäst bollarna på pinnarna. Tryck till lite så att de sitter stabilt.
Ev kan man doppa grillpinnarna i lite smält choklad innan man sticker dem i bollarna, då sitter de bättre.

Häll strösocker i ett glas eller använd en bit oasis. Ställ pinnarna i glaset eller oasisen efter att de doppats i den smälta chokladen. Garnera ev med lite strössel eller liknande. Låt svalna.  



Grejen med cake pops verkar vara att man ska ha en kaka som ska smulas sönder eller mixas och blandas med något kladdigt, t ex frosting eller philadelphia eller nutella. Det är bara att prova sig fram och använda det man tycker om!

 


#1 - - Therese:

Så fina de blev. Kul att vi båda testade för första gången i helgen :)



Det där med strösocker i ett glas hade jag behövt kommit på då, hade inget bra ställe för dem att stå och torka på...



Tack för tipset :)

#2 - - Erika - Bakglädje:

Så söta!

#3 - - Helena Sjögren:

Jag har aldrig gjort cake pops, jag kanske skulle testa det snart? Dina ser i alla fall superfina ut!

#4 - - Lisa - Sockerrus:

Hej Pernilla!

Vad fina cake pops! =)



jag hade visst glömt länka till Pepparkakscupcakes'n, du kan hitta det här: http://sockerrus.wordpress.com/2010/11/23/recept-pepparkakscupcakes/



Tror absolut att det går att göra mindre, tänk bara på att ta ut dem ur ugnen tidigare =)

Lycka till!

Kram

Lisa

#5 - - Lisa - Sockerrus:

Hm.. blev ngt knas när jag skulle skicka min kommentar ;-) Jag börjar om.



Fina cake pops! =)



Jag glömde visst att länka till receptet på pepparkakscupcakes'n. De går att finna här: http://sockerrus.wordpress.com/2010/11/23/recept-pepparkakscupcakes/

Går absolut att göra mindre, tänk bara på att ha de kortare i ugnen =)

Lycka till! =)

#6 - - Jennie:

Vilken kul grej! Måste jag testa. När det gäller den mjuka pepparkakan så blev den väldigt saftig och god, tror lingonen gjorde sitt till det :)... o så grädden förstås.. haha. Kram

#7 - - Camilla:

En tips på annan topping till pepparkakscupcakes är polkagristopping. :) Jag brukar krossa/smula polkagrisar som jag sen blandar ner det i en klassisk topping med philadelphiaost, smör, florsocker.

Om man vill så kan man även ta några av de större bitarna (pärlsocker stora) av polkagris "smulorna" och garnera med sen.

#8 - - Hanna:

Jag har bestämt mig för att göra cake pops för första gången till dotters 4-årskalas. men har svårt att bestämma mig för om jag ska göra det på ljus eller mörk kakbotten och vilket "kladd" jag ska välja. Alla dessa val!!

#9 - - Emma Svensson:

jag har provat att göra cake pops två gånger nu, första gången gjorde jag med philadelfiaost, och smaksatte med bittermandel och sen doppade i choklad, och det blev väldigt gott! Idag gjorde jag med nutella, men dom var svårare att rulla, och jag råkade bränna choklade, så jag hade glasyr på dom:P Har bilder på min blogg:)

#10 - - dressesshop:

The cake is really beautiful!! thanks for sharing !happy day! :)

#11 - - Tova :

Hej! Vet att inlägget är väääldigt gammalt men satt och kollade igenom kategorierna och bläddrade lite, hittade dessa och kände att jag var tvungen att fråga en sak. Det står ju att man behöver 4 st oreokakor, var använder man de sen då de inte står med i beskrivningen av hur man gör? :3 Ser väldigt goda ut för övrigt :)

Svar: Aha, jag ser att jag glömt skriva om Oreokakorna! De kan du mixa till smulor och ha i smeten, antingen bara oreos och något kladdigt, typ Philadelphi eller Nutella, eller kaksmulor OCH Oreos och något kladdigt :)
Pernie