Mjuk pepparkaksgubbe

Idag skulle en kompis komma hit och vi skulle ha en av våra Desperate housewives-dagar.
Vi brukar träffas och fika och se några avsnitt i rad, supermysigt :)

Jag kände ju så klart att jag ville baka något till fikat och eftersom jag har varit sugen på mjuk pepparkaka i flera dagar nu passade det ju bra att göra just det! :)

Jag har köpt nya silikonformar som är jättesöta och de ville jag prova, därför gjorde jag små pepparkaks- och snögubbekakor.
Dock använde jag samma recept som till en stor kaka och kortade bara ner tiden i ugnen.

Cirka 12-15 minuter i ugn passar nog bra beroende på ugn, mina stod närmare 15 minuter.




Mjuk pepparkaka

150 g smör
3 ägg
3 1/2 dl socker
2 1/4 dl gräddfil
4 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 påse pepparkakskryddor (Santa Maria)



Gör så här:
Smält matfettet och låt det svalna. Rör ihop ägg och socker pösigt.
Tillsätt gräddfil och matfettet. Rör ner mjölet, bakpulvret och kryddorna.
Häll smeten i en smord och brödad form, 2 l.
Grädda på galler på första falsen nerifrån i 175-200 C i 50-60 minuter eller tills kakan känns torr.


Receptet hämtade jag på Santa Marias hemsida. Tyckte det verkade bra eftersom alla ingredienser är sånt som man oftast har hemma och den verkade lättgjord :)


Jag smörade mina formar innan jag hällde ner smeten och kom sen på att jag glömt att bröa dem.
Men det gick jättebra ändå, de lossnade lätt från formarna när de svalnat. I love silikon :)


 

Det blev smet över efter att jag fyllt dessa formar så jag fick hälla resten i vanliga muffinsformar. Det funkade ju det med :)

 

 

 

Mönstret som var i formarna syntes knappt i färdiga kakorna, så jag spritsade bara på lite kristyr på de vi skulle fika på för skojs skull!

 

 

 

(Formar från Åhléns)

 



...glömde ju säga att de blev supergoda! :)
#1 - - Bakverk och Fikastunder..:

Så roliga formar, kan tänka mig att dessa var extra goda att äta ;-)

#2 - - Erika - Bakglädje:

Vilka härliga formar. :-)

Passar ju perfekt att ha mjuk pepparkaka i.

#3 - - Maria:

Mmmm så gott det verkar och kul idé att använda såna formar. Perfekt till barn (och små vuxna ;-) ).

#4 - - angelica:

allt bra? :)

#5 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så söta de blev