Hemmagjord sugarpaste

Innan jag startade den här bloggen trodde jag att man kunde täcka en tårta med grädde eller marsipan.
Något annat visste jag typ inte om.

Men så klev jag in i den här underbara bakvärlden och upptäckte en massa skoj!
Bland annat lärde jag mig att man kan täcka tårtor med sockerpasta (sugarpaste, SP) eller marshmallowfondant (MMF).
Dessa går att göra själv och jag har faktiskt inte ens provat att använda de köpta varianterna.
Till helgens tårta ska jag dock förmodligen få prova det, ska bli spännande!

Det kan ju tyckas märkligt men jag gav mig alltså på att göra något själv som jag inte visste hur det skulle vara.
Det verkar som att jag hade tur för den första gången jag provade att göra både MMF och SP tycker jag de blev bra och lätta att arbeta med!
Idag har jag gjort en sats med SP igen och nu tänkte jag visa hur jag gjorde :)

Satsen jag gjorde idag räcker för att täcka en normalstor tårta med (ca 24 cm i diameter) och till lite dekorationer.


Sugarpaste

1 msk gelatinpulver
60 g kallt vatten (0,6 dl)
175 g vit sirap (1,25 dl)
1 msk glycerol
2 msk neutral olja
800-900 g florsocker
ev smak och färg




Gör så här:
Blanda kallt vatten och gelatin i en skål. Låt det stå tills det stelnar.





Ställ blandningen över ett vattenbad och hetta upp och rör om tills det har löst sig.




Tillsätt sirap och glycerol (glycerol finns att beställa här) och blanda ordentligt. Rör i oljan och ta bort skålen från värmen.



Tillsätt eventuellt smak och färg.



Sugarpasten blir kritvit och det tycker jag är mest praktiskt för då kan man färga den efter att man delat upp den och få olika färger. Idag provade jag att ha i en tesked mandelarom för att få SP:n att likna marsipan, vi får se om det blir gott :)


Låt blandningen svalna en stund, helst tills den blir fingervarm. Häll i florsockret lite i taget och blanda väl.



Det blir lite lättare om man använder sig av degkrokarna i elvispen och låter dem göra jobbet, för allt är väldigt kladdigt och tungt att röra om i.



När det är klart ska det fortfarande vara kladdigt, som tuggummi ungefär.



Detta för att det stelnar när det får vila och om det skulle vara kladdigt ändå är det bättre att ha i mer florsocker i efterhand.

Häll upp SP:n på plastfolie och plasta in väl, jag har dubbelt lager plastfolie runt hela och avslutade med en vanlig fryspåse.









Lägg i burk med lock och förvara torrt och svalt tills du ska använda den, men minst över en natt så att den får ligga till sig lite.



När det är dags att använda SP:n är det bara att ta fram den och knåda den tills den är mjuk och lätt att jobba med. Om den skulle vara hård ändå kan man värma den i några sekunder i micron.


Recept och tips har jag hittat här.


#1 - - Mikael:

Hej jag undrar vad är fördelen med att göra SP med mandelsmak mot att bara ha mandelmassa?

#2 - - Erika - Bakglädje:

Jag smaksätter med 0,5 tsk vaniljarom och det blir riktigt gott. Ska testa med mandelsmak någon gång.

#3 - - Linda - Cupcakefluffan:

Måste verkligen testa att göra egen SP

#4 - - Pernilla -Bli min jäst:

Mikael: Du menar kanske marsipan? Mandelmassa brukar man inte använda till att täcka tårtor med. Men fördelen med att använda SP istället är att den är lättare att arbeta med och göra figurer med, den är mer elastisk och spricker inte lika lätt. Dock är det många som gillar marsipansmaken så jag tänkte prova att kombinera, vi får se hur det blir :)



Erika: Jag måste testa vanilj nästa gång, jag älskar vanilj!



Linda: ja det tycker jag, det är faktiskt enkelt och skönt att slippa beställa! :)

#5 - - Tess:

Hej Pernilla!

Gud vilken kul och bra blogg du har.

Själv har jag startat en blogg men nu va det länge sen jag skrev där...

Jag hör oxå till den sorten som älskar att göra tårtor och precis som du har skrivit så trodde jag fram tills tja nu att det var marsipan eller grädde som gällde...

Tack för detta suveräna tipset på receptet!!

Nu kan släckt å vänner som är allergiska se fram mot nästa födelsedag här hemma.

MVH.

Therése, Linda Englunds (blivande Viberg)vän.

#6 - - sofia:

ser ju sjukt gott ut :) mums!

#7 - - sara:

Hej!

Måste börja med att säga att du är himla duktig på att baka, allt från himmel och jord!

Jag har en liten fråga nu när min dotter snart fyller ett år och jag tänkte ta och baka en fin tårta.

Hur gör du när du ska lägga på SP på tårtan för att få en så jämn och fin med tårtan? kavlar du den på något vis innan? :)

Mvh Sara

#8 - - Pia:

Hej!

kan man använda glykos istället för glycerin? :)

#9 - - Pernilla -Bli min jäst:

Pia: njae det tror jag inte, glykos används ofta istället för socker och glycerin har en annan funktion som jag har förstått det.

Det bästa vore nog om du fick tag på glycerin, du kan bland annat köpa det på kakburken.se eller på The English shop som finns vid medborgarplatsen i Stockholm :)

#10 - - Anastasia:

Jag undrar om man kan lägga chokladsmak istället för mandelsmak eller vaniljsmak? Om det finns... har inte kollat än på matbutiken... men jag bara undrar.. min man blir 30 år nu på onsdag och jag kommer ha gäster hemma... vill förberedda i såna fall SP i förväg så att jag inte tänker på det så mycket. Tack =)

#11 - - Pernilla -Bli min jäst:

Anastasia: jag har inte provat chokladsmak men det funkar nog! Dock vet jag inte om det är färg på essensen, så om du ska göra vit sugarpaste kan det vara bra att tänka på att det kanske inte blir kritvitt om du smaksätter med kakaoessens.

Såg att de har kakaoessens på http://www.essencefabriken.se/

Sedan såg jag att man kan göra chokladpasta som man också kan täcka tårtor med, men då blir ju den mörkbrun.

Hör av dig om du vill ha receptet på den!

Lycka till :)

#12 - - Malin:

Super bra recept. Jag gjorde SPn till doptårtor och den va riktigt behändig att hålla på med ska absolut göra den fler ggr. Den här gången frågar jag :) Får jag ta/låna receptet till min blogg och självklart skriver ja att de är ifrån dig jag tagit/lånat den.

#13 - - Ida:

MÅste prova detta receptet. Jag gjorde en so mjag definitivt inte kunde arbeta med :( Smulig, torr, och jätte kladdig på samma gång. Lixom knälig på ngt vis. hur mycket jag än arbetade den så blev det itne bra. inte ens efter vila i kylskåpet.. :( fick ha typ 6 mm för att det skulle ens hålla ihop tror du det blev gott?? Nej jätte äckligt! Blä...

#14 - - Lotta:

Hej!
Jag undrar om man kan använda sig av ditt recept men däremot utan gelatinpulvret? Ändrar det smak och konsistens?

Svar: Svår fråga, jag vet faktiskt inte. tror dock att det behövs något som gör att det stelnar, därav gelatinpulvret. Om du provar får du gärna berätta hur det blev :)
Pernie

#15 - - Naiyana:

Min sockapasta blir alldeles för torrt, vad kan jag blanda i så det blir lite mer kladdig? Det är första gång jag gör och det blir misslyckas direkt:-( Men vill inte ge upp ännu vill så gärna prova en gång till :-)

Svar: Du kan prova att tillsätta några droppar matolja (inte olivolja) i taget och knåda in det. Kan hjälpa. Inte vatten, det torkar ut sp:n. Annars vet jag inte, jag skulle prova att göra en ny sats och vara så noga du kan med alla ingredienser och mått. Hoppas det funkar till slut! :)
Pernilla Lyck

#16 - - Anonym:

Hej!

Tänkte göra din SP men tycker marsipan är väldigt gott. Hur blev den när du smaksatte med mandelarom och hur mycket tog du? Tack för en massa bra tips och recept!