Steg för steg: Modellera en gris


Att göra en gris är faktiskt inte så himla svårt. Tycker nog att det är det lättaste djuret jag gjort!
När jag gjorde grisen till bondgårdstårtan fotade jag hur jag gjorde, så här kommer bilder steg för steg!
:)


Så här blir grisen :)



Färga marsipan eller SP rosa, jag använde SP. Rulla till två lite större bollar, den största av dem ska bli kropp och den mindre av dem huvud. Dessutom behövs fyra lika stora bollar till fötter, och en lite mindre till tryne. Slutligen behövs två pyttesmå bollar som ska formas till öron och en avlång liten bit som blir svans.

Dessutom behöver man ett spaghettistrå och två pyttesmå svarta bollar av SP (syns ej på bilden).

 

Bryt av spaghettin så att du får fyra mindre pinnar.

 

Stick i de fyra pinnarna på undersidan av den största bollen.

 

Pensla lite ätbart lim eller vatten på var och en av bollarna och tryck fast dem i spaghettistråna.

 

Här sätter jag fast den andra foten.

 

Nu är två fötter klara, två kvar!

 

Alla fyra fötter klara. Markera fötterna med något vasst så det ser ut som klövar.

 

Ställ grisen på fötterna. Stick i ett lite längre spaghettistrå där du tycker huvudet ska vara. Pensla med lite vatten el ätbart lim runt spaghettin.

 

Tryck fast bollen som ska vara huvud och håll kvar ett tag tills det sitter kvar. Det kan ev. behövas stödjas med något, jag använde min duttare men man kan ta lite bomull el liknande.

 

Tryck till lite lätt på bollen som ska bli tryne och limma fast det på huvudet.

 

Markera två små hål i trynet, jag använde änden på penseln.

 

Forma den lilla pinnen som en liten skruv och limma fast den på baken.

 

Här ser ni att jag stödjer upp huvudet.

 

Forma till öronen och limma fast dem ovanpå huvudet. Rulla två små bollar av svart SP och limma fast dem som ögon. Markera en mun med t ex en tyll eller rund utstickare.


Grisen är klar! Visst var det enkelt?!?! :D

 

 

#1 - - Åsa:

Tack snälla för en bra beskrivning på den supergulliga grisen!

#2 - - Linda - Cupcakefluffan:

Älskar steg-för-steg beskrivningar, så det är verkligen toppen att du la upp den

#3 - - Simone - Tårtparadiset:

Underbar steg för steg! Den på fåret var precis lika bra!

#4 - - emelie:

jag blir sugen på att ääääta grisen-. nom nom.

#5 - - vajb:

Snygg pedagogisk bildserie!

#6 - - Linda - Bengtssons Baksida:

Jättefin beskrivning till en väldigt söt gris!

#7 - - Angelica:

Det är så härligt att du delar med dig av steg-för-steg-beskrivningar!! :) Tack.

Och du gör det så allt ser så lätt ut. *plus i kanten haha



Tänkte även säga att jag länkat till dig på min blogg. Tack för du inspirerar mig Pernilla!!

#8 - - karolina:

nej vad söööt!:D