Blåbärspaj med knaprigt täcke

Jag har gjort det igen.
Handlat på extrapris fast jag inte behöver det, men med tanken "man kan alltid baka något med det".
Händer det er också? :)

Den här gången hittade jag superbilliga färska blåbär och det kaaaan man ju bara inte låta bliiii!
Gick hem och funderade och tyckte det var dags för en blåbärspaj.
Har provat Leilas blåbärspaj förut och tyckte den var så god, så en sån fick det bli!

Jag är inte ett stort fan av smulpajer, jag tycker att det är så mycket godare om pajen har en riktig botten med en fyllning och kanske något smaskigt täcke. Den här pajen innehåller allt det :D
Och visst ska man DRÄNKA in pajen i vaniljsås, det gillar jag i alla fall!!
Skulle kunna dricka vaniljsås i glas bredvid... ha ha ha! :P


 

Farmors knapriga blåbärspaj


Mördeg:

150 g kallt smör

4 dl vetemjöl

½ dl florsocker

1 ägg

½ msk kallt vatten

 

Fyllning:

250 g färska blåbär (eller frysta)

2 dl blåbärssylt

1 msk balsamvinäger

2½ msk potatismjöl

 

Knaprig topping:

75 g smör

2½ dl havregryn

1½ dl strösocker

 

 

Gör så här:

Mördeg: Nyp ihop tärnat, kallt smör med vetemjöl och florsocker.

Tillsätt ägget och vattnet och arbeta samman tills degen precis går ihop. Knåda inte.

Plasta degen och låt den vila i kylen i minst 30 minuter.

 

Pajen:

Sätt ugnen på 175 grader.

Klä ett pajskal med mördeg (nagga degen med en gaffel) och tryck fast kanten med aluminiumfolie så att den inte sjunker ned. Förbaka pajskalet i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

 

Blanda ihop blåbär, sylt och balsamvinäger.

Rör ner potatismjölet och fyll skalet.

 

Smält smöret och blanda ner havregryn och strösocker, låt svälla i cirka 2 minuter.

Strössla toppingen över blåbärsfyllningen och grädda pajen gyllene i mitten av ugnen i cirka 25 minuter.

 

Servera med vaniljsås eller glass!! Njuuuuut!!!!  :-D

 

(receptet hämtat från boken A piece of cake av Leila Lindholm.)

 

 

 

 

 

Jag gjorde egen vaniljsås men blev faktiskt inte så nöjd som jag hade hoppats, så därför lägger jag inte ut receptet här. Vill ju inte tipsa om något mindre gott liksom :) Ska prova ett annat recept och lovar att dela med mig om det är bra!

 

 

#1 - - Maria:

Gud så mumsigt dt ser ut. Jag har inte riktigt börjat tänka på blåbärspajer ännu...håller fortfarande på att planera en rabarberpaj :-)

#2 - - Emma:

Leila är bäst!

#3 - - Annica - annicake:

mums med blåbärspaj! och Leilas recept kan man ju baka igen och igen! :)



visst händer det allt som oftast att man kommer hem med något man egentligen inte skulle handla bara för att de lockar med ett bra pris, speciellt sånt där man får köpa 3 för priset av 2... :)

#4 - - Jessica:

Hej Pernilla!



Du som gör så många tårtor. Kan inte du ge lite tips i don blogg på innehålle i tårtor? Vad gör du för kombinationer? Utsidan är ju "ganska lätt" om man säger så men kombinera det som är i tycker jag är svårt. Blir lätt det vanliga med sylt och vaniljsås... :/

Tack så länge!

(I kväll ska jag till Järfälla ;))

#5 - - Erika - Bakglädje:

Vad gott det ser ut. Blåbär är ju så gott.

#6 - - Caroline:

Det är ju så gott med paj! =)

#7 - - Linda:

den ser underbart god ut, jag älskar blåbär! :)

#8 - - Therese:

Det där receptet sparar jag och lagar till efterrätt till middag på lördag när vi får gäster! Underbar blogg och guud vad sugen jag blev på sött nu :D

#9 - - Enkakaiugnen - Lotta:

Åh vad god den ser ut! Få bakverk slår en riktigt god blåbärspaj!

#10 - - Liz:

Ser ju super gott ut ju! Blev riktigt sugen på blåbärspaj nu ;)