Blåbärsmacarons

Eftersom min mammas man Leffe älskar blåbär tyckte jag det kunde vara roligt att göra lite blåbärsmacarons till påsk.
Vi har nämligen fint besök av mamma och Leffe över påskhelgen :)

Jag ville prova att göra en fyllning som inte är smörkrämsliknande och testade därför att använda blåbärspuré.
Det hittar man i barnmatshyllan :)
Fyllningen blev kanske lite väl lös men väldigt god, nästa gång ska jag nog ha i lite mindre av purén och mer av riktiga blåbär, det blir perfekt tror jag!

Själva macaronsen gjorde jag enligt det här receptet och jag tycker det gick mycket lättare den här gången, man behöver nog bara lite rutin helt enkelt :)

Istället för gul pastafärg (som jag har i det receptet) tog jag lite blått blandat med lila, även det i pastafärg.
De färger jag använt är godkända i Sverige och går alltså att äta :)
Pastafärg kan man beställa här.


 

Fyllningen bestod av det här

 

 

Jag använde mig av vit choklad med kokos i. Trodde det skulle bli jättegott men jag skulle nog hellre tagit vanlig vit choklad, tycker kokosen tog över lite och det var ju inte meningen...

 

 

Blåbärsfyllning:

 

100 g vit choklad

2 msk grädde

En halv burk blåbärspuré

(jag tog lite mer, ca 3/4 burk men det rekommenderar jag alltså inte)

ca 50-75 g färska eller frysta och tinade blåbär

 

 

 

Gör så här:


Mosa blåbären med en stavmixer tills de blir till en slät röra.

Koka upp blåbärspurén och de mosade blåbären med vispgrädden i en kastrull. 

Dra bort kastrullen från plattan och häll snabbt ner den hackade chokladen.

Rör tills chokladen har smält och krämen är jämn. Låt den stelna i kylen i någon timme, krämen ska bli lagom tjock för att spritsa.

 

Spritsa på lite fyllning och sätt ihop kakorna två och två. Låt stå i kylen minst några timmar, gärna över natten för då är de som godast!

Jag gjorde mina lite mindre än vad jag brukar och fick ca 25 stycken.

Macaronsen håller sig en vecka till tio dagar i kylen.

 

 

Glad påsk till er alla!!!!

 

 

 


#1 - - Linda - Cupcakefluffan:

Himla fina macarons och Glad Påsk på er

#2 - - FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo:

Glad påsk alla glada små kycklingar (:

#3 - - Jessie:

Vad gott det ser ut! Ska testa när jag får tillfälle :-)

#4 - - Gabriel:

Hej.. Vill skriva att jag tycker att du har en fin blogg och inspirerande på många sätt.. Schysst design oxå.. Är ensamstående pappa till två grabbar.. Har själv precis börjat blogga som pappabloggare.. Skriver en hel del om inredning oxå då jag har en egen stil jag döpt till American Home Style.. Hur kul som helst.. Kram Gabriel..

#5 - - Nellie - Sockertussen:

Barnmatsburkar med puré är KANON att ha i sina bakverk!

#6 - - zandra:

hejsan, är macarons gott? vad smakar dom, går det att förklara?



Tack :)

Zandra