Macarons med kokoskräm

Jag vet. Jag bakade ju faktiskt macarons i måndags.
Men jag kunde faktiskt inte låta bli!
Hade kokos i kylen som jag inte ville skulle bli dålig, och tänkte att det nog är väldigt gott med kokos i macarons.
Jo då. Det är det :)

Dessutom provade jag nytt recept! Har funderat ett tag på om jag inte skulle ta och testa det andra sättet att göra macarons på, med sockerlag, även om jag varit nöjd med mitt första recept.
Tycker nog att det tog lite längre tid att göra det med sockerlag men faktiskt; de blev JÄTTEfina!
Är supernöjd, så frågan är om jag inte måste göra på det här sättet i fortsättningen ändå.

Nåja, den som lever får se. Här kommer receptet i alla fall, som jag har hämtat här.
Kokoskrämen har jag hittat här, mitt recept har dock en ändring.


 

Macarons med kokoskräm

 

120g äggvitor, uppdelat i två skålar
35g socker
150g fint malen mandel
150g florsocker
150g socker till sockerlag
50g vatten till sockerlag

 

 

Gör så här:

Skålla mandeln och låt den torka. Mal den sedan fint i en mandelkvarn eller mixer. Sikta bort de stora bitarna och väg upp, det är 150 g du behöver efter att du har malt och siktat den.

Jag använde mandelmjöl (som är samma sak bara att det är färdigmalt) som jag siktade.


 

Sikta florsocker och väg upp till 150 g.

 

 

Blanda mandel och siktat florsocker i en bunke.

 

 

Väg upp 60 g äggvita i en skål, och 60 g i en annan skål.

Vispa upp 60 gram äggvita till ett mjukt skum...

 

 

...och tillsätt 35 gram socker under vispning...

 

 

...tills du har ett fast och fluffigt skum.

 

 

Blanda socker och vatten till sockerlagen i en liten kastrull.

 

Sätt plattan på 6:an och koka upp.
Koka tills temperaturen når 118 grader på en godistermometer eller en stektermometer som tål så höga grader.
Jag använde mig av en stektermometer.

 

 

Under vispning på låg fart, häll snabbt i sockerlagen i marängsmeten .

Vispa marängen på hög fart tills den kallnat helt och blivit glansig, detta tar ca 10-15 minuter.

 

 

Rör i 60 gram äggvita i mandel och florsockerblandningen, det blir ganska tjockt.

 

 

Om du vill ha färg på macaronsen är det dags att tillsätta det nu, jag hade i lite "Golden yellow" pastafärg för att göra det lite "påskigt". :)

 

 

Vänd i marängen i mandelblandningen och mixa försiktigt ihop till en jämn smet med en slickepott.

Var försiktig så du inte mixar för mycket, smeten ska vara trögflytande.

 

 

Klicka i smeten i en spritspåse med rund tyll, eller klipp ett hål i påsen om du använder engångspåsar som jag.

 

 

Spritsa ut små rundlar på en bakplåtsklädd plåt, se till så att det inte är veck eller ojämnheter i bakplåtspappret för då blir marängen också formad därefter.

Smeten ska flyta ut något efter ett tag och bli slät på ytan. Om den lämnar små toppar från spritsen, slå plåten mot bordet några gånger så slätar den till sig.

 

 

Låt torka minst en halvtimme innan du sätter in dem i ugnen på 160 grader, ca 10-15 minuter i mitten av ugnen.

Mina tog 10 minuter!

 

Under tiden kan du göra kokoskrämen!

 

 

Kokoskräm

 

150 g rumsvarmt smör

3 dl florsocker

1 ägg

200 g kokosflingor eller ca 150 g äkta kokos på block.

 

 

Gör så här:

Vispa smör och socker fluffigt med elvisp, tillsätt ägget. Rör i kokos.

Jag använde mig av sådan här kokos som jag köpt i en asiatisk affär. Fick värma den lite i micron eftersom den var ganska hård, men efter det var det lätt att röra in den i smeten.

 

 

Smaken är fantastiskt god, det smakar så mycket kokos!

 

Jag hade i lite lila pastafärg för att matcha de ljusgula marängerna, allt för påsken :)

 

 

När macaronsen gräddats klart i ugnen ska de svalna lite. Ta av bakplåtspappret från plåten och låt svalna på bänken.

 

 

När de svalnat är det dags att försiktigt lossa dem från pappret och matcha ihop dem två och två. Så lika i form och storlek som möjligt så blir det snyggt :)

Spritsa eller klicka ut lite kokoskräm på en maräng och sätt ihop med den matchande. Tryck lite försiktigt.

 

 

Färdiga att avnjutas!

 

 

 

 

 

Varför inte lägga några macarons i ett påskägg och ge bort? Roligare än påskgodis och säkert uppskattat!

 

(påskägg från Åhléns)

 

 

 

 

#1 - - novalie:

åhh va fina dom blev =) är sugen på att testa jag med;)

#2 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så tjusiga, för mig brukar sockerlag fungera bäst och så gott det låter med kokoskräm

#3 - - FowZie:

även om det inte finns någon åldersgräns på vissa saker och ting. Så finns det ändå en osynlig lag som håller en borta ifrån det. Är det rätt ? Vore det inte enklare om man kunde beställa det vad man vill ha direkt in i vardagsrummet?

#4 - - Linda Englund:

Mums =)

#5 - - Carola:

Superfina.. härlig färgkombo

#6 - - Hanna - Ung Mamma:

Mmhm! Nu har jag lite frågor faktiskt, är kokosfyllningen en tiopoämgare och skulle du säga att det var jätte svårt att laga macarons? Själv har jag hört att det är jätte svårt men nu när jag tittar snabbt igenom din inlägg så verkar det ju inte va så svårt :)

#7 - - Ida:

Det där vill jag testa göra, har aldrig smakat en sån :O resultatet ser ju asbra ut :)

#8 - - Linn (knyttsak):

Åh, macarons är så himla gott!



Har du förresten något bra tips till hur man kan färga deg/grädde/kräm/whatever om man inte vill använda karamellfärg?

#9 - - emelie:

duktig du e. dom ser riktigt smarriga ut.

#10 - - Emilia:

Superfina! Jag har inte testat göra med sockerlag, det kanske jag ska testa på en dag just eftersom de verkar bli så mycket finare då.

#11 - - Nike:

så perfekta dom blev! måste smaka såna.. :)

#12 - - Sheila:

MEN HERREGUUD DTE KAN INTE FINNAS ETT BÄTTRE RECEPT PÅ MACARONS! Gud så fina :D



#13 - - Ann-Louise:

Dom är supergoda och lätta att göra. Jag har bakat dessa två gånger utan problem, men antar att det är viktigt att vara noggrann vid mätningen. Tack för en bra blogg!

Svar: Vad roligt att höra att du lyckats så bra! Tack själv :)
Pernie