Muffin Surprise


Sprang på superbilliga chokladpraliner på Willys för någon vecka sedan, och tänkte som vanligt att man nog kan baka något med dem. :-D

Idag provade jag, och det blev de här muffinsen med en överraskning i.
Funderade på vad för slags muffins jag skulle göra men kunde så klart inte motstå att prova en ny glassmak...
Så det blev både mintsmak och jordgubbssmak på muffinsen!

 

Muffin Surprise

 

100 g smör el margarin

2 ägg

150 g socker

2 tsk vaniljsocker

2,5 dl mjöl

1 tsk bakpulver

200-250 g glass

 

Chokladpraliner

 

 

 

Gör så här:

Häll socker, vaniljsocker och smör i en bunke och vispa det fluffigt.

Tillsätt ett ägg i taget och vispa/mixa några minuter i taget efter varje ägg.

 

Blanda mjöl och bakpulver i en skål och sikta ner blandningen i smör och äggblandningen.

Mixa ihop allt (om du har en assistent) eller vänd ner mjölet tills det är blandat och en slät smet.

 

Sen är det dags att ha i glassen!

Eftersom jag ville ha två olika smaker så delade jag upp smeten i två skålar.

I den ena hade jag i mintglass, ca 100 g.

 

 

 

Rör ordentligt så att du har en fin, slät smet.

 

 

I den andra smeten hade jag i resten av Strawberries and cream-glassen som jag gjorde muffins på häromdagen.

 

Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och klicka i smeten till knappt hälften.

Jag använde jättefina bullformar från Kalasfårm, tyckte de var så lagom i storleken.

 

 

Tryck i en chokladpralin av valfritt märke och smak, tryck inte ända ner men kanske till hälften.

 

 

 

Lägg försiktigt över lite av smeten så att det bara täcker pralinen.

 

 

Sätt in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 minuter, känn med en sticka efter 15. Om stickan är torr är de klara!

Om inte kan man grädda dem i tre minuter till åt gången tills stickan är torr.

 

 

Låt svalna.

Så här såg en muffin ut när den var nygräddad, var ju tvungen att provsmaka!

 

 

Funderade på vad jag skulle göra för något att toppa dem med och eftersom jag hade vispad grädde i kylen gjorde jag en enkel vanilj- och jordgubbstopping.

 

Rör ner lite vaniljsåspulver i den vispade grädden, rör inte för mycket för då skär sig grädden.

Ha i lite sylt och rör försiktigt, här kan man styra själv hur mycket smak man vill ha av både vaniljen och sylten. :)

 

Klicka eller spritsa på muffinsen. Färdigt!

 

Idag provade jag min nya tyll som jag köpte när jag var på kakburken senast.

Gjorde två varianter med samma tyll, vet inte vilken jag gillar bäst.

 

 

 

 

 

#1 - - Marina:

Men oj, vad spännande med glass i smeten! Har du kommit på det själv? Det bara måste jag ju prova :-)



Farligt att sitta här och kolla runt när man börjar bli lite kvällshungrig :-)



Fin blogg du har också!

#2 - - Linda:

Vad goda de lät, och fina blev de också :-)

#3 - - Veronica:

Åhh va gott det ser ut med glass i :)

Det måste jag testa!!

#4 - - emelie:

men - helvete vad gott :O

#5 - - lovisa:

Hej har du haft en bra dag?:)

Tänkte bara tipsa dig om tävlingar jag har i bloggen!

1. du kan vinna sexiga underkläder från evasunderklader.se

2. du kan vinna en valfri vara ur fashionbox.se

3. vinn veckans blogg där jag länkar dig i ett inlägg

(http://lavitadilovisa.blogg.se/2011/april/veckans-blogg.html#comment)

#6 - - Linda - Cupcakefluffan:

Låter så supergott :-)

#7 - - Amanda:

Du gör alltid så fina bakverk och jag blir så sugen på att göra några av dem!

Det är otroligt fina bilder också, vad har du för kamera? :)

#8 - - Jessi:

Jag är verkligen helt såld på cupcakes, ja egentligen alla slags bakverk, men det är ngt speciellt med cupcakesen :) Ser ju fantastiskt gott ut det där! Vad är hemligheten med glassen, vad gör den med cupcaken så att säga? :) Väldigt fin blogg btw! :)

#9 - - Jenny:

Testade att göra dina muffins fast istället för glass hade jag i fluff, blev jätte gott! Tack för alla mumsiga tips på bakverk du ger i din blogg! :)