Cake pops -Mario edition

Äntligen helg!
Har haft en stressig vecka och det känns knappt som att dagarna räcker till.

I helgen har jag två tårtor att göra och det är alltid roligt att få "tårta" lite :)
När jag gjorde tårtbottnarna blev en av dem helt misslyckad, eller i alla fall så pass misslyckad att jag inte vill ha den som tårtbotten.
Men det känns trist att slänga så jag sparade den och gjorde cake pops istället!

Jag har gjort cake pops förut men var då inte överförtjust i smaken, vilket jag tror berodde på philadelphiaosten. Därför ville jag göra ett nytt försök med Nutella istället.
Gjorde även en variant med likör i, de får ni se i ett annat inlägg :)


 

Cake pops

Sockerkaka el muffins (hur mycket beror på hur många pops du vill göra)

En burk Nutella

Vit choklad

Karamellfärg el pastafärg

Klubbpinnar eller grillspett

Strössel till dekorationer

 

 

Gör så här:

Smula sönder sockerkaka el muffins eller vad du vill använda som bas, det funkar med kex också.

Ja till och med tårtbotten :)

 

Lägg smulorna i en bunke och klicka sedan i några skedar Nutella.

 

Blanda ihop med en sked tills du får en halvkladdig konsistens, är det inte tillräckligt kladdigt för att kunna rullas får du ha i lite mer Nutella.

 

Rulla små bollar eller forma små svampar med fingrarna.

Smält chokladen och doppa ena änden på pinnarna i den smälta chokladen.

Tryck sedan i pinnen i bollen eller svampen och sätt dem på en tallrik med pinnen uppåt.

 

Ställ in popsen i kylen en stund så chokladen stelnar, då håller de sig bättre på pinnen senare.

 

Rulla sedan popsen i den smälta chokladen och låt den överflödiga chokladen rinna av pinnen innan du ställer den för att torka.

Jag hade sparat frigolit från något paket jag fått, det var perfekt för att sticka ner popsen i! Annars kan man fylla ett litet glas med socker och ställa dem i.

 

Dekorera direkt med något kul strössel och låt sedan popsen torka. Färdigt!

 

 

 

Jag hade tänkt göra röda flugsvampar först men min man önskade sig gröna extraliv-svampar från Mario, så jag gjorde som han ville :)

 

Jag använde mig av en liten sked och hällde på vit choklad på "stammen" av svampen och så lät jag det torka innan jag doppade svamparna i vit choklad som jag färgat med grön pastafärg.

Till slut dekorerade jag med vita mjuka kulor och ögon av sugarpaste :)

 

Så här ser svamparna ut i tv-spelet Super Mario

 

 

 

Jag gjorde även pops med ko-strössel på

 

 

Det finns oändligt mycket man kan göra med cake pops, det är superkul att få gå loss med strösslet :)

 

Klubbpinnarna och koströsslet har jag köpt här.

 

Ha en fortsatt trevlig fredagskväll så hörs vi i helgen! :)



#1 - - Sannas Goda:

Vilka söta!

#2 - - Sara:

Så söta. Hoppas du får en härlig helg

#3 - - Erika - Bakglädje:

Häftiga! Låter gott med nutella i, det blir det aldrig här hemma eftersom min man är allergisk. Koströssel har jag inte sett förut. :-)

#4 - - theresebjörkman, :):

asså jag älskar dina kakor! dom ser så goda ut! :D



Dom ska jag testa någon gång ;)



hur är det?:)

#5 - - theresebjörkman, :):

asså jag älskar dina kakor! dom ser så goda ut! :D



Dom ska jag testa någon gång ;)



hur är det?:)

#6 - - frida:

men vilka fina! den här idéen kanske jag lånar till nästa helg, då min sambo fyller år. han är nämligen lite av en tv-spelsnörd så de skulle passa bra :D

#7 - - Linda - Cupcakefluffan:

Så fräcka :-)