Skärgårdstårta


Igår gjorde jag en tårta igen!
Den här gången var det Erik som fyllde 1 år!! Grattis Erik!
Eriks mamma Sofia är med i min underbara mammagrupp, så Erik har jag fått träffa ända sedan han var pytteliten.
Nu är han alltså en stor kille :D

Sofia önskade att tårtan skulle gå i samma tema som Eriks rum.
Där finns en fyr-lampa, en hängande mobil med fåglar och båtar och en massa annat fint med marint tema.
Så här blev resultatet!


 

Ljusa bottnar "lika delar"

Ett lager flädermousse (lägger ut receptet imorgon)

Ett lager jordgubbsgrädde med ett lager skivade färska jordgubbar ovanpå

Spacklad med smörkräm smaksatt med citronarom

Täckt med hemmagjord SP

Dekorationer i SP och marsipan

 

 

Visste först inte var jag skulle göra av livbojen som jag gjort, men så kom jag på att jag kunde ställa den på en pinne! Är ganska nöjd över den idén, tycker det blev kul :)

 

 

Fåglarnas vingar var lite kluriga, men jag satte spaghetti i dem och hade stöd under dem medans de torkade, då funkade det!

 

Bokstäverna gjorde jag i brun SP, ville att de skulle efterlikna rep :)

 

 

 

Känner mig väldigt nöjd med tårtan, alla idéer växte fram under tiden som jag gjorde den och först hade jag ingen aning om vad jag skulle göra... det är det som är så kul!!

 

Den här tårtan gjorde jag i min största springform som är 26 cm i diameter, enligt tårtbitsuträknaren (som ni hittar här) ska den räcka till ca 18 bitar.


Nu ska jag och en kompis ge oss ut i skärgården för lite sol och lunch! Ska bli så härligt!!!
Ha en underbar lördag! :)


#1 - - Caroline N:

Fantastiskt fin tårta! Trevlig helg!

KRAM Carro

#2 - - Emma och Alva:

Allvarligt Pernilla, jädrans vilken fiiiin tårta. Sofia och Erik lär ju ha varit supernöjda med den! Själv pysslar ja me din regnbågstårta som ska bli en överaskning till pappas födelsedag :-D vet att den kommer bli succe om ja bara får till den. Hoppas du har tid att ses nått i veckan?! Kram

#3 - - Anna l:

Vilken underbar tårta. Va duktig du är.

#4 - - Annica - annicake:

Vilken helt underbar tårta!!

Alla detaljer är superfina, gillar bokstäverna skarpt!

#5 - - Schniffel:

Åh fiskmåsar! Så somrigt och härligt tema =D

#6 - - Anette:

Wow så fin tårta, verkligen helt underbar! Du ska verkligen vara nöjd med den :)

#7 - - Helena:

Vilken söt tårta! Hur lång tid tar det att göra en sån tårta med alla detaljer? :)

#8 - - Caroline:

Vilken härlig och sommrig tårta, man blir riktigt glad å bara se den. Massa snygga detaljer, lånar nog vissa ideer till någon framtida tårta.

#9 - - Angelica:

UNDERBAR! Älskar alla detaljer och sin uppfinning med livbojen är klockren! Tummen upp

Keep up the good work Pernilla!! Love it!

#10 - - ROXANNA - KAMP EFTER CANCERN:

gud vilken fin

#11 - - Emelie:

I love it! Finaste tårtan jag sett på länge!

#12 - - Mia Duffield:

Som ärad gäst och faster till stora killen Erik måste jag berömma denna fantastiska tårta. Inte bara är den helt ljuvlig att se på, den var mycket god!!!

Tack!!

#13 - - Emmy:

Vilken söt tårta!

#14 - - Jeanette:

Måste bara skriva till slut, jag verkligen älskar din blogg, följer den exakt varje dag och i dag ska jag testa nonstop kakorna, dom bara såg hur sjukt goda ut som helst.

Tack verkligen för att din blogg finns, kan inte sluta titta in på den flera gånger per dag.



#15 - - Tove:

Nej så fin! Härlig, glad och somrig! Idén med livbojen var verkligen skoj, den kan du absolut vara nöjd med. :)

#16 - - Sabina:

Wow vilken charmig tårta!! Verkligen jättefin i varenda liten detalj :)

#17 - - Milli:

Vad somrig och fin den var! Många fina detaljer :) Flädermousse och jordgubbsmousse lät riktigt gott faktiskt, får nog testa det någon gång..

#18 - - Therese:

Jisses va fin tårta! Men hur lyckas du få färgen på marsipanen så jämn och fin? Den ser helt konstgjord och len ut :D (det var en komplimang hihi). Kram Therese

#19 - - Mårtenssons kök:

Den ska du absolut känna dej nöjd med, så fin och så annorlunda!

#20 - - rebecka:

Vilken fin och somrig tårta :) Så smart med spagetti, det har jag inte tänkt på innan... jag brukar använda floristtråd när jag gör figurer, men spagetti är ju mycket bättre för då kan man äta alla dekorationerna också... om man nu inte vill spara dem ;)

#21 - - ClaraIda:

härlig tårta! :D älskar havet :) Gillar den blåa färgen oxå!

#22 - - Jill:

Tack för en UNDERBAR blogg! Följer den slaviskt! Jag har en liten undran/förfrågan, kan du inte lägga upp lite bilder nör du gär gubbarna till tårterna? Skulle vara kul med lite tips :D